piątek, 29 stycznia 2016

Segregowanie śmieci w domu

Wytwarzamy mnóstwo śmieci. Trzeba je segregować, po to, żeby potem zrobić z nimi coś pożytecznego. Poniżej ważne przypomnienia dla Uczniów i Rodziców, aby ich śmieci mogły zostać jak najlepiej wykorzystane.


Lekarstwa - przeterminowane, nieużywane i niepotrzebne należy pozbawić papierowych opakowań i ulotek i oddać do apteki. Apteka ma możliwość zniszczenia leków w sposób, który nie szkodzi środowisku przyrodniczemu. Nie wolno leków wylewać do zlewu czy sedesu, ani wyrzucać po prostu do śmieci. Zwłaszcza dotyczy to antybiotyków! Lepiej jednak zanosić do apteki WSZYSTKIE niepotrzebne leki.

Baterie - baterie są bardzo trujące, zwłaszcza dla organizmów wodnych. Na szczęście jest wiele miejsc, gdzie można zostawić zużyte baterie - zwłaszcza w centrach handlowych, przy dużych sklepach, we Wrocławiu nawet w Ogrodzie Botanicznym jest efektowny przezroczysty zbiornik w formie wysokiej, długaśnej rury, w każdej Biedronce też można wyrzucić stare baterie. Lepiej  nie dopuszczać do tego, żeby zestarzały się aż tak, że coś się z nich wyleje. Jest też kilka instytucji, które za używane baterie dają szkołom punkty, a za punkty prezenty. Zainteresuj się czy w Twojej szkole też odbywa się całoroczna akcja zbiórki zużytych baterii. A może Samorząd Szkolny mógłby się tym zająć? A może Ty?

Plastikowe nakrętki - są tanie, ale ludzie chętnie je zbierają na jakiś cel: a to na wózek inwalidzki, a to na hospicjum dla dzieci. Tak czy siak zbieranie zakrętek plastikowych nie jest specjalnie trudne, a może komuś pomóc. Pamiętaj: Nie wyrzucaj zakręconych pustych butelek  plastikowych do śmieci! Taka butelka jest bardzo trudna do zgniecenia, a sporo takich butli w śmieciach skutecznie utrudnia ich recykling.

Stare ubrania - tkaniny naturalne (np. bawełna, len) świetnie nadają się na szmatki do wycierania stołu, podłogi, ławki, tablicy, parapetu... Nie trzeba koniecznie kupować ręcznika papierowego ani gotowych ścierek. Jeśli ubranko jest jeszcze w dobrym stanie warto je wrzucić do specjalnego pojemnika PCK -  organizacja ta przekaże je komuś potrzebującemu. A może w rodzinie lub wśród bliskich znajomych macie kogoś komu się przydadzą? A może używane, choć jeszcze nie zniszczone zabawki przyjmie najbliższe przedszkole, żłobek, czy szpitalny oddział dziecięcy?

Szkło - wiadomo, można wrzucać szkło do pojemników na szkło białe i kolorowe. Ale zanim to szkło wyrzucimy zastanówmy się, czy się do czegoś nie przyda. Np. na przetwory domowej produkcji. Bardzo udane bukiety z suszonych roślin wkładałam zawsze w klasie do ciemnych butelek po oliwie z oliwek. Wyglądały stylowo. Szkło świetnie się nadaje do przechowywania rozmaitych płynów, bo nie wchodzi z nimi w reakcje, jak plastik, a ciemne szkło na dodatek chroni przed rozpadem np. witaminę A (rozkłada się ona pod wpływem światła). Szklana butelka z gorącą wodą świetnie grzeje zmarznięte stopy:) Można po słoju szklanym malować specjalnymi farbami tworząc piękne świeczniki czy lampiony, a nawet... lampy.

Papier czyli makulatura - zbiornik na papier powinien być przy każdej szkole i wszystkich instytucjach, które używają dużo papieru. Pojemnik na papier musi mieć jednak daszek, aby woda deszczowa się do niego nie wlewała. Niestety makulatura jest bardzo tania, więc ludzie uważają, że nie opłaca się jej zbierać. Opłaca się! Żeby nie wycinać nowych drzew na papier!

Plastiki i inne odpadki suche. Plastiki stanowią bardzo dużą część naszych śmieci - ważne żeby je zgniatać przed wyrzuceniem, żeby zajmowały jak najmniej miejsca.           





Odpadki organiczne. A cóż to takiego? To co się łatwo rozkłada, szczątki roślin i zwierząt, które zjedliśmy. Obierki z owoców i warzyw, skorupki jaj, resztki posiłków. Jeśli się ma domek jednorodzinny można zrobić sobie kompost i z czasem doczekać się świetnej ziemi, która użyźni ogródek. A gdy ktoś  mieszka w bloku? Tak planować zakupy i posiłki, aby marnowało się jak najmniej jedzenia.  Można też dokarmiać bezdomne koty  mieszkające w piwnicy lub w ogródkach działkowych. W ten sposób pomożemy im przetrwać zimę. Naukowcy apelują jednak o niedokarmianie ptaków zimujących na miejskich zbiornikach wodnych - licząc na dokarmianie zostają w miastach podczas gdy normalnie powinny je opuścić i zimować w swoim naturalnym środowisku. Nie wolno częstować ptaków jedzeniem skisłym, spleśniałym czy słonym - bo bardzo im zaszkodzi!


Złom - czyli odpadki zrobione z metali. Sprzedać (w skupie złomu)! I kupić sobie/komuś coś miłego:)










Drewno, papiery, liście, naturalne tkaniny (len, bawełna, jedwab) tak mocno zużyte, że nie da się z nich nic zrobić - można spalić. Pozostałych śmieci spalać nie  można! Zwłaszcza plastików i styropianów, którymi będziemy za chwilę oddychać, gdy wylecą z komina w postaci czarnego, śmierdzącego dymu. Lepiej nasadzić drzewa, żeby ich liście wyłapały dymy, które wypuści komin sąsiada.

Komputer, monitor, zgnieciony smartfon, mikser, które już nie działają to tzw. elektrośmieci - urządzenia działające na prąd albo na baterie. Konieczne do wywiezienia na specjalnie miejsce na wysypisku, gdzie zostaną rozebrane na różne surowce i potem dzięki temu zneutralizowane. Są też firmy specjalizujące się w odbieraniu takich śmieci, jeśli ma się ich więcej.

Żarówki - koniecznie powinny zostać posegregowane, ze względu na zawartość w nich trującej rtęci.
Więcej o żarówkach - świetlówkach mozesz sie dowiedzieć pod adresem www.zuzyteswietlowki.pl





Najlepiej postarać się jednak, aby wytwarzać codziennie jak najmniej śmieci.
Oto strona amerykańskiej rodziny, która wytwarza rocznie tylko słoik śmieci . Ma ona w Polsce naśladowników:

Odśmiecownia

OdpadyBlog



Zadania dla Uczniów:
1. Co jest w środku w bateriach? Dlaczego są tak niebezpieczne dla zdrowia?

2. Jaki wpływ na organizm ma rtęć, która znajduje się w żarówkach energooszczędnych czy starych typach termometrów?

3. Podaj jak najwięcej praktycznych sposobów, w jaki sposób mógłbyś zmniejszyć ilość śmieci, które wytwarza Twoja rodzina?

4. Zważ wszystkie śmieci wytwarzane w Twoim domu w ciągu jednego tygodnia. Oblicz, ile śmieci produkuje Twoja Rodzina w ciągu roku. Jak myślisz, które z wytwarzanych przez Was śmieci są najbardziej uciążliwe dla środowiska? Co możecie zrobić, aby ich nie wytwarzać (albo wytwarzać jak najmniej)?

5. Dowiedz się, jak należy prawidłowo przygotować i założyć kompost. Opisz i narysuj, a najlepiej opowiedz własnymi słowami na lekcji, jak to zrobić prawidłowo. Jeśli w Twoim domu, lub w domu Twoich bliskich jest już założony kompost - sprawdź, czy założono go prawidłowo. Jeśli nie - porozmawiaj o tym z właścicielami kompostu, może uda się zmienić go na lepsze.

6. Jak wyglądają rysunki-symbole na opakowaniach,  które pokazują:
a/ że trzeba dany śmieć wyrzucić do pojemnika na odpadki
b/ że produkt nadaje się do recyklingu
c/ że produkt jest szkodliwy dla zwierząt wodnych
d/ że danego produktu nie można wyrzucać do zwykłego śmietnika na odpadki
e/ że dany produkt zawiera składniki silnie toksyczne?
A może odkryjesz jeszcze inne oznakowania na opakowaniach mówiące o tym, co należy zrobić z nimi (lub resztkami po nich) po ich użyciu?

Wytnij te obrazki z opakowań i wywieś w sali przyrodniczej (np. na drzwiach) lub na korytarzu szkolnym wraz z objaśnieniami, co oznaczają (lepiej je powiększyć!).





poniedziałek, 25 stycznia 2016

Węzły

Wiązanie supłów to hobby dobre nie tylko na wakacje. I nie do końca przyrodnicze. Ale umiejętność wiązania węzłów przydaje się ludziom różnych profesji, związanych z przyrodą: chirurgom, wędkarzom, grotołazom, żeglarzom. Nie zawsze łatwo jest nauczyć się, jak prawidłowo zawiązać węzeł. Jest to dobre ćwiczenie dla mózgu. Powodzenia!


Najpierw należy pożyczyć od siostry skakankę. A jeszcze lepiej udać się do Castoramy czy innego Obi i kupić sobie kilka sznurków różnej grubości, o długości co najmniej metra, a jeszcze lepiej dwóch.

Oto kilka węzłów, które nauczyłam się wiązać podczas tegorocznych wakacji:

Skrót łańcuszkowy: "(...) to seria połączonych pętli, które można wykonać na środku długiej liny. Węzeł ten wykorzystuje się do tymczasowego skracania lin."

Węzeł kochanków: "... używany jako symbol miłości łączącej dwoje ludzi. Składa się z dwóch oddzielnych węzłów zwykłych połączonych i zaciśniętych mocno razem - każdy z nich jest lustrzanym odbiciem drugiego."


Wyblinka


W czasie nauki przydała mi się następująca książka (do wypożyczenia w mediatece we Wrocławiu):



Niektóre opisy wykonania węzłów w niej nie są szczególnie przystępne, można by je było napisać inaczej.

Strony internetowe, do których można zajrzeć, gdy chcemy się nauczyć wiązać węzły:

węzły wspinaczkowe
podstawowe węzły żeglarskie 
węzły wędkarskie

Wiązanie węzłów można ćwiczyć również w długie jesienne, czy zimowe wieczory, tak, żeby w czasie wakacji być ju z nimi wstępnie obytym:)


Zadania dla Uczniów:
1. Ułóż słowniczek 10 pojęć żeglarskich (oczywiście w kolejności alfabetycznej, z prostymi i krótkimi wyjaśnieniami). Co najmniej jedno z pojęć powinno być nazwą węzła.
2. Naucz sie wiazać 2 węzły i pokaż na lekcji w klasie. Przynies ze sobą sporo sznurków, żeby koleżanki i koledzy mogli sie nauczyc wiazania od Ciebie.
3. Wyjaśnij słowo "szanta". Naucz się śpiewć jakąś szantę i zastosuj ją przy  monotonnej czynności, np. pastowaniu podłóg przed świętami lub myciu góry naczyń. Łatwiej się pracowało?