Dziś kilka zagadek przyrodniczych - takich na luźną lekcję przyrody przed świętami, albo na czas, gdy już wszystkie oceny wystawione, a chce się czas spędzić na jakimś pożytecznym zajęciu.
Zad. 1
Od wieków zwierzętom przypisuje się cechy ludzkie. Nic w tym dziwnego - chociaż nie mówią potrafią nam przekazać mnóstwo informacji o sobie, swoich potrzebach i emocjach. Wystarczy uważnie obserwować ich zachowanie. Nauka badająca zachowania zwierząt nazywa się ETOLOGIĄ.
Poniżej wypisano popularne powiedzonka o zwierzętach. Dokończ te stwierdzenia wpisując w miejsce kropek nazwy zwierząt. Jeżeli nie wszystko uda Ci się odgadnąć samodzielnie możesz zajrzeć do podpowiedzi przy gwiazdce (*) na końcu tego posta.
1. Dumny jak ...
2. Odważny jak ...
3. Uparty jak ...
4. Zdrowy jak ...
5. Wesoły jak ...
6. Mądry jak ...
7. Pracowity jak ...
8. Wierny jak ...
9. Zwinny jak ...
10. Wolny jak ...
11. Silny jak ...
* tur, ryba, szczygieł, mrówka, pies, ptak, paw, jaszczurka, sowa, osioł, lew
Zdobądź spore obrazki wymienionych tu zwierząt. Przyczep je magnesami do tablicy w klasie i zabawcie się z kolegami: najpierw upewnijcie się, że wszyscy znają zwierzęta na obrazkach i wiedzą który to tur, a która jaszczurka zwinka. Potem dopasujcie cechy do zwierząt. Jak myślicie - czy rzeczywiście zwierzęta te posiadają przypisywane im przez ludzi cechy?
Zad. 2
Obejrzyjcie (najlepiej 2 razy!) poniższy, krótki film. Jest to właściwie reklama serialu telewizyjnego brytyjskiej stacji BBC, który został zrealizowany przez znanego dziennikarza i przyrodnika sir Davida Attenborough. Królowa Elżbieta II przyznała mu tytuł szlachecki (sir) w dowód uznania za jego piękne i rzetelne filmy przyrodnicze. Spróbujcie zapamiętać (można szybko zanotować w trakcie oglądania, notujemy stosując skróty, na brudno) jak najwięcej zwierząt pokazanych w tym filmie. Może się okazać,że będą to również gatunki Wam nieznane. Porównajcie wyniki, ustalcie, kto się pomylił, a kto wygrał:)
Cudowny świat Davida Attenborough
Zad. 3
Spróbujcie odpowiedzieć na pytanie: Z jakich roślin produkuje się poniższe artykuły (możliwe kilka prawidłowych odpowiedzi)?
1. Kasza gryczana
2. Koszulka T-shirt
3. Czekolada
4. Chleb
5. Popcorn
6. Coca-cola
7. Chipsy
8. Wędka
9. Musztarda
10. Olej
11. Choinka
12. Tablica korkowa
Wyszukaj w Internecie ilustracje roślin, które odgadniecie. Wydrukujcie ilustracje. Przygotujcie plakat lub gazetkę ścienną na korytarzu szkolnym na temat: "Jak człowiek wykorzystuje rośliny?". Wyszukajcie samodzielnie jeszcze inne ciekawe przykłady użytkowania roślin przez człowieka.
Zad. 4 (właściwie to mogłaby być osobna lekcja)
Wymieńcie wszystkie możliwe przyprawy, których używa się w kuchni dla polepszenia smaku potraw. Wybrany uczeń zapisze na tablicy wszystkie nazwy (wybierzcie tego, który pisze szybko i wyraźnie). Potem ustalcie między sobą, kto z Was mógłby przynieść do szkoły jedną lub kilka przypraw. *** Przynieście również ze sobą płachtę papieru i klej wikol. Papier potnijcie na paski o szerokości ok. 6 cm. Sklejcie je ze sobą w taśmę, a do niej przyklejcie Wasze przyprawy. Nie zapomnijcie podpisać ich nazw. Przyprawową Taśmę przymocujcie do ściany na korytarzu szkolnym. Można ją też umieścić dookoła drzwi. Będzie ładnie pachniało!
***A gdy zrobicie już Przyprawową Taśmę, a lekcja jeszcze trwa:
- przygotujcie krótkie kilkuzdaniowe informacje i waszych przyprawach - jak się nazywa roślina z której pochodzą i gdzie rośnie? Której jej części używa się właściwie jako przyprawy? Czy roślina ma jakiś wpływ na organizm, np. ułatwia trawienie, uspokaja, rozgrzewa?
Zabawa w klasie może polegać na tym, że wybrana osoba czyta przygotowane przez siebie informacje, a zadaniem pozostałych Uczniów jest zgadnąć, o jakiej przyprawie jest mowa.
- Można też zasłonić oczy jednej osobie, kolega doprowadza ją do Taśmy Przyprawowej, a ona na podstawie węchu i dotyku określa, jaką przyprawę ma przed sobą.
- Wyszukajcie przepisy kulinarne na napój, potrawę na słodko i potrawę na słono z przyprawami, o których wcześniej przygotowaliście informacje