1. Do wykonania doświadczenia należy wybrać odpowiednią porę (tzn. gdy nikomu nie będziemy przeszkadzać, gdy mamy do tego nastrój, gdy nie jesteśmy zmęczeni)
2. Trzeba przygotować sobie miejsce i wszystkie potrzebne do wykonania doświadczenia pomoce i przyrządy, powinie być czyste i ułożone w porządku.
3. Należy wcześniej umyć ręce i zabezpieczyć ubranie przed poplamieniem, nadpaleniem i innymi uszkodzeniami (np. fartuchem, albo założyć ubranie, którego zniszczenie nie będzie kłopotem).
4. Jeżeli wykonujemy doświadczenie z prądem elektrycznym, ogniem lub substancjami o silnym zapachu, np. z octem czy alkoholem najlepiej w domu poprosić o pomoc osobę dorosłą, zadbać również o właściwą wentylację pomieszczenia - trzeba co najmniej uchylić okno. W szkole czuwa nad tym nauczyciel i nie wolno wykonywać doświadczenia bez jego zgody i obecności.
5. Jeżeli chcemy zaprezentować doświadczenie w szkole konieczne jest wcześniejsze przeprowadzenie go w domu, w bardzo podobnych warunkach oraz przećwiczenie opowiadania o nim.
6. Zanim zabierzemy się do pracy trzeba ustalić cel doświadczenia, czyli odpowiedzieć na pytanie: dlaczego chcemy je wykonać.
7. Zaś po wykonaniu doświadczenia Młody Eksperymentator powinien potrafić opisać jego wyniki, czyli to, co zaobserwował, co zmieniło się w porównaniu ze stanem wyjściowym.
8. No i najważniejsza, a zarazem najtrudniejsza rzecz: wnioski z doświadczenia, czyli czego się dowiedzieliśmy, po jego wykonaniu. Wnioski są ogólną myślą, jaką możemy sformułować na podstawie doświadczenia, a która może się odnieść do innych podobnych sytuacji. Formułować wnioski trzeba się nauczyć. Nie jest to proste. Jednak drogą kilkakrotnych ćwiczeń każdy może to opanować. A jest to umiejętność przydatna nie tylko na lekcjach przyrody...