Kolejne pokolenia uczniów brną przez temat skali, jak przez jezioro smoły. Zupełnie niesłusznie, bo to wcale nie jest trudne i warto zrozumieć to zagadnienie już w szkole podstawowej. Będziecie mieli spokój w gimnazjum i szkole średniej, o maturze nie wspominając. A poza tym przydaje się na wakacyjnych szlakach.
Skala liczbowa wygląda np. tak: 1: 100 000
Czytamy to: "jeden do stu tysięcy"
Oznacza to, że 1 cm na mapie to 100 000 cm w rzeczywistości.
Skala mianowana wygląda tak: 1cm - 1 km
Czytamy to: "1 centymetr na mapie to 1 kilometr w rzeczywistości"
Skala (podziałka) liniowa wygląda tak:
1 0 1 2 3 4 km
I____I____I____I____I____I
Czytamy to: "1 centymetr na mapie to 1 kilometr w rzeczywistości"
Jak zamienić jedną skalę na inną?
Trzeba umieć zamieniać jednostki, tzn. zamienić centymetry na metry, a metry na kilometry. Reszta jest bajecznie prosta.
A zatem wykujmy na blachę:
1 km = 1000 m (w tej liczbie są 3 zera!)
1 m = 100 cm (w tej liczbie są 2 zera!)
Gdy zamieniamy kilometry na metry i centymetry musimy dopisywać zera do wyjściowej liczby.
Gdy zamieniamy centymetry na metry i na kilometry musimy te zera skreślać.
Zasłoń prawą stronę monitora, bo tam są prawidłowe odpowiedzi. Zajrzyj do nich na końcu. Spróbuj sam(a) zamienić te jednostki. Jeśli potrafisz to zrobić bezbłędnie - możesz czytać dalej:
1 000 000 cm = ...................... m 10 000 m
10 000 000 cm = .................... m 100 000 m
1000 m = ............................... km 1 km
10 000 m = ............................ km 10 km
100 000 cm = ........................ km 1 km
1 000 000 cm = ..................... km 10 km
20 km = ................................. m 20 000 m
250 m = ................................. cm 25 000 cm
200 km = ............................... cm 20 000 000 cm
Zamiana skali liczbowej na mianowaną
1: 100 000 oznacza, że 1 cm na mapie to 100 000 cm w rzeczywistości. A zatem skala liczbowa jest wyrażona w centymetrach. W skali mianowanej mamy większe jednostki - metry i kilometry. A zatem musimy nasze 100 000 cm zamienić na metry. Z cyfry 100 000 skreślamy 2 zera i otrzymujemy 1000 metrów. Z cyfry 1000 skreślamy 3 zera i otrzymujemy 1 km.
A zatem skala liczbowa 1:100 000 po zamianie na skalę mianowaną będzie wyglądała tak: 1cm - 1km
Zamiana skali mianowanej na liczbową
1cm - 250 m oznacza, ze 1 cm na mapie to 250 m w rzeczywistości. Ponieważ skala liczbowa jest wyrażona w cm musimy zamienić 250 m na centymetry. Po prostu dopisujemy 2 zera do 250 i otrzymujemy 25000 cm. Teraz możemy zapisać skalę liczbową 1: 25000.
Zamiana skali liczbowej na liniową
Skala liczbowa 1: 2 000 000 jest wyrażona w cm. Musimy tutaj zamienić centymetry na metry, a jeśli to możliwe (bez stosowania ułamków) na kilometry. Zamiana na metry odbywa się przez skreślenie 2 zer w liczbie 2 000 000. Otrzymujemy 20 000 m. Teraz skreślamy 3 zera przy zamianie na kilometry i otrzymujemy 20 km. Możemy teraz narysować podziałkę liniową:
20 0 20 40 60 80 km
I____I____I____I____I____I
Zamiana skali liniowej na liczbową
15 0 15 30 45 60 km
I____I____I____I____I____I
Z powyższego zapisu wynika, że 1 cm na tej mapie to 15 km w rzeczywistości. Zamieniamy km na m przez dopisanie 3 zer: 15 000 m. Teraz zamieniamy m na cm przez dopisanie jeszcze 2 zer: 1500000 cm. Skala liczbowa będzie miała zatem postać: 1:1 500 000. ("jeden do miliona pięciuset tysięcy")
Zamiana skali liniowej na mianowaną
200 0 200 400 600 800 m
I____I____I____I____I____I
Widać to na pierwszy rzut oka, że 1 cm na mapie z tą skalą to 200 m w rzeczywistości. Pozostaje to zapisać: 1cm - 200m.
Zamiana skali mianowanej na liniową
1cm - 3 km
Ten zapis mówi, że 1 cm na mapie to 3 km w rzeczywistości. Przy każdym kolejnym centymetrze na podziałce liniowej zapisujemy liczbę 3 powiększoną o kolejne 3, a zatem 3+3=6, następnie 6+3=9, następnie 9+3=12 itd. Wiemy teraz, co należy zapisać w kolejnych miejscach podziałki liniowej:
3 0 3 6 9 12 km
I____I____I____I____I____I
Umiejętność przeliczania skal to dopiero połowa sukcesu. Chodzi o to, aby na coś ta umiejętność nam się przydała. Spójrzmy na fragment mapy turystycznej "Góry Sowie". Jak daleko jest z Przełęczy Jugowskiej do schroniska "Muchomorek"?
Kliknąć, aby powiększyć |
Można wziąć linijkę i zmierzyć odległość w prostej linii w centymetrach, przeliczyć na metry i kilometry (skala, jak na zdjęciu na początku, 1:35 000). Uzyskany wynik nie będzie jednak prawdziwy, gdyż rzeczywista droga (zielony szlak) wije się, ma sporo zakrętów, a nawet wchodzi pod górę i schodzi w dół.
Krzywomierz |
Gdy nie mamy krzywomierza przydatna jest też umiejętność oszacowania odległości, czyli powiedzenia "na oko" ile może być centymetrów między schroniskiem a przełęczą. Wtedy nasze obliczenia będą dokładniejsze. Będziemy mogli zastanowić się ile czasu potrzeba nam na przejście tej trasy i czy zdążymy to zrobić przed zachodem Słońca...
Na tej mapie zaznaczono orientacyjny czas przejścia po kolejnych odcinkach trasy (fioletowa liczba ze strzałką). Mimo, że nie znamy rzeczywistej odległości możemy oszacować czas potrzebny nam na dojście z przełęczy do schroniska. Zauważcie, że na przejście ze schroniska na przełęcz potrzebujemy więcej czasu. Dlaczego? Skąd to wiem? O tym innym razem.
Zadania dla uczniów:
1. Która skala jest większa: 1: 100 000 czy 1cm - 2km? Jeśli weźmiemy 2 mapy o tych skalach, to która z nich będzie pokazywała większy obszar? Na której mapie będzie można zobaczyć więcej szczegółów?
2. Z użyciem dowolnej, wybranej przez Ciebie mapy turystycznej zaplanuj trasę pieszej wycieczki jednodniowej. Trasa powinna mieć max. 15 km. Uwzglednij miejsce startu i zakończenia (mogą to być np. schronisko lub przystanek autobusowy), obiekty, które zobaczysz w drodze, postój na posiłek i odpoczynek. Mapę i opis trasy przynieś do szkoły i zreferuj w klasie.
Przydatne informacje, wielkie dzięki!
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy tekst, fajnie napisany:) Tylko w jednym przykładzie skali jest błąd: 10 000 m to 10 km a nie 100 km- jak jest podane w odpowiedzi. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
UsuńJuż poprawiłam, dzięki za sprostowanie!
OdpowiedzUsuńFajne
OdpowiedzUsuńDobra robota, bardzo pomocne :)
OdpowiedzUsuńFajne dzięki :D
OdpowiedzUsuńdlaczego podzialka liniowa jest w lewo od zera
OdpowiedzUsuńTo bardzo dobre pytanie!
UsuńWłaściwie odcinek na lewo od zera powinien być podzielony na 5 lub 10 mniejszych, równych odcinków i ułatwiać obliczenia odległości na mapie. Więcej możesz przeczytać w tym linku (zjechać w dół strony): http://skala_131.republika.pl/skala_i_podzialka.htm
fajne
UsuńOd lewej do zera jest dla tego, że na tym musimy się skupić. (Tak jakby, nie umiem tłumaczyć) i dzieki temu wiesz jaka jest skala. Pozdrawiam xd
UsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
UsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
Usuńdzienkuje jest to bardzo i to bardzo pomocne
OdpowiedzUsuńnic nie umiałem a dzieki temu rozumie wszystko na piatke
Cieszę się i życzę piątek w dzienniku:)
UsuńTo bardzo przydatne dobrze ze jest cos takiego :-)
OdpowiedzUsuńlubię to!
OdpowiedzUsuńMiałam z tego jedynkę, przygotowałam się do poprawy. Nasza pani to źle tłumaczyła, nic nie umiałam. Bardzo fajna ta strona mówiąc, że chodzę dopiero do 4 klasy szkoły podstawowej w Krzeszowicach.
OdpowiedzUsuńTeż chodzę do tej szkoły tyle, ze miałam z tego dwójkę.
UsuńMacie rację, bardzo fajna strona, Ja chodzę do 5 klasy.
Usuńlubię to!!!!!!
OdpowiedzUsuńdzieki za to maiałam jedynke ale mam nadzieje ze jutro na kartkówce dostane 4... :) dobrze ze sa takie stronki ;) *****
OdpowiedzUsuńBardzo jestem ciekawa jak poszło.
OdpowiedzUsuńSuper , dzięki że takie cos piszesz :)
OdpowiedzUsuńswietne!!! w szkole nie kumalam nic, a tutaj zrozumialam wszystko :) dzieki!
OdpowiedzUsuńhmmm. bardzo pomocne. jednak mam pytanie. jeśli mam skalę 1: 2 000 000 To zamieniam to tak:
OdpowiedzUsuń1: 2 000 000
1-20000cm
1-20km
0 20 40 60 80Km
|___|___|___|___|
I jeśli mam takie działanie i mam wynik 80 na tej skali liniowej,to czy muszę robić jakieś mnożenie? (np.: 5x80) Proszę o jak najszybszą odpowiedż,bo tylko to mi zalega aby mieć 4 na koniec roku, a mam czas do wtorku...Z góry Dzięki wielkie.
Nie ma mowy o żadnym mnożeniu (skąd? po co? jak?).
OdpowiedzUsuńJest tu tylko błąd w zapisie jednostki: skala liczbowa jest w domyśle zapisem w centymetrach. A zatem kolejnym krokiem zamiany powinien być zapis:
2 000 000 cm = 20 000 m (a nie, jak u Ciebie 1-20000cm. Myślę, że to błąd w zapisywaniu, bo potem zapisałaś/eś prawidłową zamianę na km))
Potem zamieniamy m na km, zapisując:
20 000 m = 20 km
I teraz możemy narysować podziałkę liniową.
Trzeba zwrócić uwagę na prawidłowe narysowanie skali liniowej, co w zeszycie w kratkę nie powinno stanowić problemu: 2 krateczki to 1 cm i co 2 kratki trzeba zaznaczać kolejne pionowe kreseczki skali liniowej. Nad każdą kreseczką zapis (tak, jak Ci wyszło z obliczeń:)0 20 40 60 80. A na końcu nie zapomnieć napisać jednostki (km).
Mam nadzieję, że to jasne. Powodzenia - czekam na inf. czy udała się czwórka:)
jf
OdpowiedzUsuń?
Usuńdzięki fajna strona
OdpowiedzUsuńCzy
OdpowiedzUsuń1cm:2 km
to
1cm:200000cm
1cm:200m
0 2 4 6 km
|_|_|_|
?
Zapis "1cm:2km" wydaje mi się dziwny i raczej nieprawidłowy, ale jeśli chcemy zamienić ten zapis na skalę liniową to jest to poprawnie zrobione, z wyjątkiem faktu, ze 2 km to 2000m, a nie 200m. Pozdr.
UsuńDziękuje bardzo za pomoc :)
OdpowiedzUsuńekstra
OdpowiedzUsuńtakie oki w miare
OdpowiedzUsuńSuper
OdpowiedzUsuńDzięki za pomoc, przynajmniej cosś zrozumiałam
OdpowiedzUsuńBardzo przydatne dziekuje gdyby nie to kartkowka z przyrody poszla by mii slabo
OdpowiedzUsuńja nic nie kumam cienkie tłumaczenia
OdpowiedzUsuńzobacze dziś kartkówka
OdpowiedzUsuńSuper strona przynajmniej coś rozumiem :D
OdpowiedzUsuńBardzo fajna stronka Pozdrawiam :)
OdpowiedzUsuńA ja mam jedno pytanko :możesz kiedyś zrobić też taki artykuł ale o matematyce ? Bardzo byś mi wtedy pomógł :)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam :)
Nie jestem specjalistką od matematyki i jestem płci żeńskiej:) Myślę, że z matematyki też coś znajdziesz w sieci... Powodzenia!
UsuńDzięki to bardzo mi pomogło !!!!!!!!!!! Będę częściej zaglądała.
OdpowiedzUsuńmorze bende miał 6 ze skali
OdpowiedzUsuńBardzo fajna strona! Nic nie rozumiałam, a teraz wszystko DZIĘKI;)
OdpowiedzUsuńa o co chodzi w podziałce liniowej , skąd wiemy ile ma byc tych cm w odległosciach?
OdpowiedzUsuńPrzepraszam, ale nie bardzo rozumiem pytanie. Standardowo między jedną a drugą liczbą w tej podziałce jest 1 cm. Czy o to Ci chodzi?
Usuńdziekuje !! super pomoc, dzieki tym pracom nie mam juz problemow ze skala i zamiana :) pozdrawiam autora :**
OdpowiedzUsuńDzieki za pomoc, dostalem 5 :D
OdpowiedzUsuńBrawo!!!
OdpowiedzUsuńprzydatne
OdpowiedzUsuńi to bardzo
OdpowiedzUsuńjutro sprawdzian z przyrody i sie musze uczyć
OdpowiedzUsuń:b
OdpowiedzUsuń:)
OdpowiedzUsuńile masz lat
OdpowiedzUsuńDziękuję . Pomogło ;)
OdpowiedzUsuńPS. BARDZOOO ... :D
Dzięki
OdpowiedzUsuńTo bardzo pouczające będę już zawsze z tego korzystać!!!
OdpowiedzUsuńa jeśli ma skalę liczbową 1:4000 to jaka będzie mianowana?
OdpowiedzUsuń1 cm - 40 m
Usuńjest to bardzo przydatne :) jutro mam akurat sprawdzian ze skali i potrzebowałam tego
OdpowiedzUsuńDzięki ta strona bardzo mi pomogła :)
OdpowiedzUsuńDzięki, przygotowuję się do konkursu (6 klasa) i to mi bardzo dobrze przypomniało lekcje na ten temat, a trochę mi się już zapomniało. Kilka rzeczy nie wiedziałam, a teraz wszystko rozumiem :)
OdpowiedzUsuńJeszcze raz dzięki <3
Dobre ;)
OdpowiedzUsuńhah dzięki wielkie tyle razy się tego uczyłem i dopiero teraz w 100 % umiem :D co najlepsze dopiero ogarnołem to w liceum :D
OdpowiedzUsuńdzienki bardzo fajne i pomocne
OdpowiedzUsuńUmiecie to czy nie jak nie umiecie to niepiszcie :( !!!!!!!!!!
OdpowiedzUsuńhehhe łatwe tako 1 : 00000000 to 1 m na msdjhdihfikt
OdpowiedzUsuńłatwe no nie czy nie hehehheh
OdpowiedzUsuńłatwe to
OdpowiedzUsuńCo!?!?!?!?... Nie rozumiem nic z tego a czytam to po raz 5 piąty :P
OdpowiedzUsuńKompletnie nic? Spróbuj przeczytać 6 raz, a potem powiedz, czego dokładnie nie łapiesz, to spróbuję jeszcze potłumaczyć...
Usuńa co jesli skala nie jest tak ładnie i wygodnie zakrąglona i wynosi np.
OdpowiedzUsuń1 cm - 3036 m?
Stosujemy normalne obliczenia matematyczne. I zapisujemy skale zgodnie z wynikami tych obliczeń.
UsuńWielkie dzięki bardzo przydatne.
OdpowiedzUsuńDziękuję, wreszcie coś zrozumiałam! :)
OdpowiedzUsuńDziękuje, fajnie wytłumaczone. Uczę się na konkurs i to się naprawdę przydało.
OdpowiedzUsuńdziękuj alw nie rozumiem
OdpowiedzUsuńsuper strona
OdpowiedzUsuńprzydatne
OdpowiedzUsuńSuper nareszcie zrozumiałem
OdpowiedzUsuńProsto i jasno napisane :)
OdpowiedzUsuńPrzyda się na test gimnazjalny :D
OdpowiedzUsuńsuper bardzo mi pomogło
OdpowiedzUsuńmi też
UsuńDziękuję z całego serduszka! Dzięki temu, że już zrozumiałam będę miała 5 na koniec roku. Uratowała mi Pani życie bo na początku NIC nie rozumiałam. :)
OdpowiedzUsuńCała przyjemność po mojej stronie! Gratuluję 5 i życzę miłych wakacji:)
Usuńw Poniedziałek kartkówka :/ Ale jak to przeczytałam odrazu tak w 57% zrozumiałam ;) Musze jeszcze tylko się nauczyć zamiany skali... Dziękuję bardzo za pomoc <33 Będę tu częściej zaglądała ^^
OdpowiedzUsuńZapraszam serdecznie:)
UsuńNierozumniem :(
Usuńdzięki
OdpowiedzUsuńMega fajna stronka. ;) właśnie ze skalą miałam wielki problem i dzięki tej stronie na koniec z przyrody 5. Bardzo dziękuję i czekam na dalsze posty ;)
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńDzięki za podpowiedź ♥
OdpowiedzUsuńŚwietnie wytłumaczone!
OdpowiedzUsuńdizeki super strona gdy by nie ona to bym nic nie rozumiał
OdpowiedzUsuńLubie mojom mame.
OdpowiedzUsuńJa tam moją kocham...
UsuńTrudne nic z tego nie rozumiem :C
OdpowiedzUsuńPrzeczytaj jeszcze raz, powoli.
UsuńNigdy tego nie rozumiałam. Nauczyłam się dopiero teraz po 15 latach niewiedzy by komuś pomóc i się udało po jednym przeczytaniu. Super szkoda, że w szkołach nas tak nie uczyli i nie uczą. Wielkie uznanie i dziękuję
OdpowiedzUsuńChyba to sobie wydrukuję i powieszę nad łóżkiem:) Dziękuję za tak miłe słowa!
Usuńjak to wycieczka max 15 km?zrobiłam chyba z 80 kilometrów!
OdpowiedzUsuńGratuluję, ale to blog dla szkoły podstawowej. Niech przejdą 15 km (zwłaszcza dzieciaki z dużego miasta) to i tak będzie super.
UsuńTHX
OdpowiedzUsuńSuper,nareszcie to rozumiem.Prosto,jasno i przejzyscie;) pozdrawiam
OdpowiedzUsuńDzięki
OdpowiedzUsuńJa nie wiem jak wy mozecie to rozumiec a do szkoly juz danwo nie chodze. Czarna magia na wieki wiekow
OdpowiedzUsuńxD
UsuńDzięki za pomoc ;3
OdpowiedzUsuńProszę bardzo.
Usuńco to jest wsteczy odcinek podziałki liczbowej
OdpowiedzUsuńChyba raczej liniowej? Ten na lewo od zera.
UsuńDzięki tobie zrozumiałam to i nauczyłam się na test z przyrody. Wielkie DZIĘKI <3
OdpowiedzUsuńDzięki wielkie. Dobrze to jest przedstawione.
OdpowiedzUsuńBardzo przydatne^^
OdpowiedzUsuńNigdy nie ogarniałam zamiany na liniową...
Dzięki:)
Jako mama czwartoklasistki bardzo dziękuję, jednak szkoła słabo uczy nasze dzieci. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńDziękuję. Myślę, że nie jest tak źle, tylko może czasu trzeba by na to więcej...
Usuńdzięki bardzo pomocne
OdpowiedzUsuńdzieki
OdpowiedzUsuńa co jeśli liczba nie ma 5 zer
OdpowiedzUsuńIlość zer nie gra roli. Liczy się zasada, sposób rozwiązywania zadania, który jest taki sam, niezależnie od ilości zer.
Usuńbardzo przydatna strona. Pomogła mi przed kartkówką z przyrody:-) Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńmi też
UsuńGratuluję. Materiał jak porządnego podręcznika. Szkoda, że tak jak czytam teraz dzieciaki nie wynoszą teraz tej wiedzy ze szkoły, tylko muszą szukać pomocy w necie. Pamiętam sama miałam to na geografii w '89 i tak nam to pani wtedy wytłumaczyła, że zrozumiałam i nadal rozumiem. Ta wiedza jest cały czas przydatna, zwłaszcza w podróżach i wędrówkach po górach :) Nie wiem czy nie umieją teraz przekazać wiedzy w szkole czy są jakieś inne powody... Podam linka siostrzenicy, bo ostatnio jej tłumaczyłam o co chodzi w tym uwaga cytuję "dzieleniu" na mapie :) - niech sobie usystematyzuje wiedzę, bo jestem osobiście pod wrażaniem tego jak jest to tu wytłumaczone :) Jeszcze raz gratuluję
OdpowiedzUsuńDziękuję za miłe słowa:)))))
Usuńnie iwem czy fajny ale dopisz zadania z klasy 5 ze skala wiecej ludzi bedzie ogladalo ta strone oraz na nastepny dzien napisz odpowiedzi zeby mozna bylo sprawdzic czy dobrze sie zrobilo zadanie jak co w tedy bedzie ekstra super! :(
OdpowiedzUsuń:)
Drogi Czytelniku! Na początek podciągnij się w języku polskim. A potem napisz przykładowe zadanie z klasy 5 - jakie zadania masz na myśli? Bardzo jestem ciekawa.
UsuńA gdzie można znaleźć jakies przykładowe zadania do poćwiczenia- mam kartkówkę w poniedziałek i musze to poćwiczyć, a zadania ze szkoły kuz umiem na pamięć.
OdpowiedzUsuńZa późno odpowiadam i pewnie już po kartkówce, ale najlepiej i najłatwiej - ułożyć zadania samodzielnie. Można się wzorować na zadanich, które masz w podręczniku czy zeszycie ćwiczeń. Ciekawa jestem oceny z kartkówki:)
UsuńDziękuję za pomoc wcześniej tego wogule nie umiałam A teraz umiem na 5.
OdpowiedzUsuńPisze się "w ogóle".
UsuńGratuluję!
witam a czy można wytłumaczyć takie zadanie. zmierz ,oblicz i zapisz odległość za pomocą paska papieru ,nitki,cyrkla,linijki. Ja jestem zielona pozdrawiam
OdpowiedzUsuńFajne zadanie.
Usuń1) Może chodzi tu o to, żeby uczeń dał sobie radę, gdy linijki nie będzie miał pod ręką i mimo to poradził sobie z nietypowymi "przyrządami" pomiarowymi.
2) Albo też o to, żeby sprawdzić dokładność pomiarów - czy gdy używamy nitki, cyrkla i linijki to wyniki pomiarów wyjdą nam takie same? Który z przyrządów jest najdokładniejszy?
3) A nitka ma też taką zaletę, że można ją wyginać, np. przyłożyć do trasy na mapie, a potem linijką zmierzyć długość nitki. Wtedy można wykonywać potrzebne nam obliczenia.Za pomocą samej linijki nie można z mapy zdobyć danych o faktycznej długości trasy.
4) Cyrkiel też jest przydatny - można dzięki niemu stwierdzić, że np. w promieniu 2 kilometrów nie znajduje się żadne źródło wody pitnej. Czy w takim miejscu warto rozbijać namiot na dłużej?
5) Można też jeszcze inaczej: wyciąć pasek papieru o długości 2 cm, a nitkę o długości 6 cm, a cyrkiel rozstawić na szerokość 12 cm. I teraz, gdy wykonamy obliczenia podajemy w odpowiedzi, że odcinek ma długość 6 kawałków papieru albo 2 nitek, albo jednej odległości między ramionami cyrkla. Ale to tylko przykład.
Bardzo fajne i przydatne informacje. Dzięki:) V klasa.
OdpowiedzUsuńgenialne naprawdę się przydało i co z tego ze jest kilka błędów czsem sie zdarza:)
OdpowiedzUsuńUprzejmie proszę o wytknięcie błędów. Koniecznie chciałabym poprawić.
UsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńZrozumiałam na 4 :)
OdpowiedzUsuńDzięki za pomoc ^^
OdpowiedzUsuńBardzo przydatne
OdpowiedzUsuńdzięki kochana ! Jutro zdaje klasówę z przyrody ze skali i troszkę się boje :/
OdpowiedzUsuńale chyba sobie poradzę, napisze jutro jak mi poszło :D
bayo jajo ;)
Jak poszło?:)))
UsuńSkala 1:500 000 jaka bedzie skala mianowana ?
OdpowiedzUsuń5 cm mierzone linijka na skali liczbowej ,jaka jest na mapie a jaka w rzeczywistosci ? pomozcie pliss.
1cm na mapie to 500 000 cm w rzeczywistości. Centymetry zamień sobie na metry i na kilometry i już będziesz miał(a) odpowiedź. Zapis tak, jak w poście powyżej.
UsuńCo do dalszego pytania - proszę je lepiej sformułować, bo jest niezrozumiałe.
Pozdrawiam.
mam odległosc na mapie miedzy miastami 4,5 cm i 5 cm i musze to zapisac w skali rzeczywistej ,w rzeczywistosci jaka to odległość , jesli skala liczbowa to 1:500 000.
Usuńdziekuje :*
Chyba pojęłam 4,5 cm x 5 km=22,5 km w rzeczywistosci itd
Usuńdziekuję ,mam nadzieje ze dobrze napisałam :) dzięki wielkie,pozdrawiam Paula :)
Ale ja się zgubiłam kompletnie. Jedno wiem na pewno: nie można mnożyć liczb, które mają inne jednostki, tak, jak to robisz powyżej. Najlepiej zacytuj całe zadanie dosłownie.
UsuńAha - już łapię. Skala 1:500 000. A między miastami jest 5 cm na mapie. Jaka to odległość w rzeczywistości? Ze skali wynika, że 1 cm na mapie to 5 km w rzeczywistości, a zatem 5 cm na mapie to 5x5=25 km w rzeczywistości.
UsuńW drugim zadaniu masz nie 5 cm na mapie tylko 4,5 cm. Jakie tu będzie mnożenie? Ty mi napisz.
Napisałam wyżej :)
UsuńA, faktycznie, było już za późno widocznie, jak dla mnie:)
UsuńMimo wszystko dzięki ,bo znalazłam trop :)
UsuńPrzydatne, dzięki
OdpowiedzUsuńPOZDRO
Bardzo fajna strona. Mimo że chodzę do gimnazjum czasami jeszcze mam z tym problem. Super i prosto napisane.
OdpowiedzUsuńWielkie dzięk!!!
Studiuję (inż.) i potrzebowałam przypomnienia skali ;) świetnie wytłumaczone, w sam raz na naukę bądź powtórkę na przyszłość o(^▽^)o
OdpowiedzUsuńPozdrawiam gorrrąco Autorkę *\(^o^)/*
Pani Inżynier ( ^ω^ )
Miło mi, że się przydało nawet na studiach:)
UsuńWitam serdecznie mogę prosić o pomoc? miałem na sprawdzianie ZMIEŃ PODANĄ SKALĘ MIANOWANĄ NA LICZBOWĄ I LINIOWĄ 1 cm-5 km . Nie jestem pewien tego czy dobrze robię , proszę o pomoc .
OdpowiedzUsuńA co napisałeś? Czasem liczy się szczegół. Najlepiej przeczytaj jeszcze raz powyższy post, a sam będziesz wiedział, czy dobrze odpowiedziałeś.
OdpowiedzUsuńNo, dobrze. Liniowej tu nie mogę zapisać, ale powinna być tak skonstruowana, aby między jednym a drugim odcinkiem skali była różnica 5 km, a zatem 5, 10, 15, 20 km. Liczbowa: zamieniamy km, na m (5000 m), a m na cm (500000 cm). Zapis powinien wyglądać tak: 1:500 000
no to dobrze napisałem dziekuje
OdpowiedzUsuńMega pomocne ��
OdpowiedzUsuńJeju mega sie sprawdziło!!!!
OdpowiedzUsuńPrzydatne Informacje!
OdpowiedzUsuń:)
Diękuje bardzo za informacje dzięki wam dostałam piątkę z testu
OdpowiedzUsuńSerdecznie Ci gratuluję!
UsuńDzięki bardzo teraz już wszystko rozumiem! :D
OdpowiedzUsuńdziękuje bardzo za to wytłumaczenie wcale nie rozumiałam tej skali na przyrodzie a jeszcze tym bardziej że jutro mam sprawdzian ze skali ,naprawde jescze raz dzięki wielkie
OdpowiedzUsuńMam nadzieję, że poszło dobrze:)
Usuńdostałam 2 ze spr...a w poniedziałek mam poprawe dalej tego nie rozumiem zawsze strzelam i staram sie jak potrafie ale mamy dizwne przykłady z wysokością bezwzględnom względnom i wgl...taże życzcie szcześcia
OdpowiedzUsuńPowoli przeczytaj jeszcze raz, nie spiesz się, wierzę, że dasz sobie radę. Do poniedziałku jeszcze sporo czasu!
Usuńmega przydatne :) Dzienkuje
OdpowiedzUsuńCieszę się:)
UsuńBardzo dziękuje!!!! Napewno mi się przyda.
OdpowiedzUsuńProszę bardzo!
UsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńDziękuję z wspaniałe wręcz świetnie wytłumaczenie!
OdpowiedzUsuńJeszcze 10 min temu nic nie umiałam a teraz już umiem wszystko! Dziękuję jeszcze raz z całego serducha
Cała przyjemność po mojej stronie:)
Usuńfajna stronka ;0 mam nadzieję że dostanę piątkę.... ale mam pytanie czemu aby napisać komentarz trzeba zjechać w dół strony? a nie jak zawsze jest że najnowsze komentarze są na górze?
OdpowiedzUsuńJest to kwestia ustawień bloga. Obiecuję, że się nad tym zastanowię:)
OdpowiedzUsuńDziękuję za wytłumaczenie, wreszcie to zrozumiałam! Jutro piszę sprawdzian, więc potrzebowałam takiej strony :)
OdpowiedzUsuńJeszcze raz bardzo Pani dziękuję :)
Proszę uprzejmie:)
UsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńak w przypadku skali 300:1 zamienic ja na skale mianowaną, obliczyć długość podstawy podziałki , wielkość podstawy podziałki, maksymalną dokładność i narysowac podzialke liniową?
OdpowiedzUsuńA co to ma być? Mitochondrium? To jest blog dla szkoły podstawowej dotyczący map, czyli obrazków rysowanych w pomniejszeniu. Jeśli rzeczywiście ma to być skala 300:1, to nie czuję się kompetentna, żeby prawidłowo odpowiedzieć na wszystkie pytania. Mogę jedynie przypuszczać, jak to ma wyglądać, ale lepiej poszukać na stronach o innej specjalizacji. Powodzenia!
OdpowiedzUsuńA mam pytanie jeśli mam zamienić skalę liczbową 1:4000 na mianowaną to będzie to tak:
OdpowiedzUsuń1cm-4000cm
1cm-40m
1cm-0,04km ???
Tak, wszystko OK.
UsuńBardzo przydatna strona internetowa
OdpowiedzUsuńJa i tak nie rozumiem XD
OdpowiedzUsuńAle czego dokładnie? W którym momencie się gubisz?
UsuńCałkiem Przydatne...
OdpowiedzUsuńwytłumaczone lepiej niż na lekcji
OdpowiedzUsuńWytłumaczone super, ale czy możliwe jest stosowanie w przeliczeniach skal stosowanie ułamków dziesiętnych np: 1 cm -2,2 m ( a może trzeba zapisać 1 cm - 220 cm).
OdpowiedzUsuńNie stosujemy ułamków dziesiętnych. Tak, lepiej zapisać: 1cm - 220 cm.
OdpowiedzUsuńA z czego wynika niestosowanie ułamków dziesiętnych, gdy widziałem opracowanie tematu wykładowcy akademickiego ze stopniem "dr", w którym występowało "1 cm - 4,5 km"?
OdpowiedzUsuńJestem tylko prostym mgr, który uczył w szkole PODSTAWOWEJ. Jest dwie opcje: albo dr sobie uprościł notatki dla własnych potrzeb, albo tak rzeczywiście można, ale ja się w podstawówce nie zetknęłam, może dlatego, że ułamki dziesiętne nie są znane czwarto- czy piątoklasistom. Trzeba zapytać wykładowcy akademickiego. Proszę o informację, gdyby pojawiły się jakieś dane na ten temat.
Usuńboję się że tego nie zapamiętam ale bardzo dziękuję.
OdpowiedzUsuńJestem trochę zły z matematyki ale średni z przyrody
jest taki przypadek że trzeba odiąć wszystkie zera
Może być taki przypadek, że trzeba odjąć wszystkie zera. Życzę powodzenia i wierzę, ze będziesz wkrótce dobry z przyrody:)
Usuńno kapishi
OdpowiedzUsuń