Poniżej cała lista odpowiedzi na to pytanie. Ale najpierw, zanim spiszecie to do zeszytu i będziecie mieli zadanie domowe z głowy - zróbcie zadania.
Zadania dla Uczniów:
1. Poproście Dorosłych o rachunek za wodę w Waszym domu za ostatni miesiąc. Zanotujcie: ile ciepłej i ile zimnej wody zużyła Wasza Rodzina. Ile wody przypada na jedną osobę? Ile pieniędzy musicie za to zapłacić? Jak uważasz - czy to dużo czy mało? Zastanówcie się, co moglibyście zmienić, aby płacić mniej?
2. Ile wody jednorazowo zużywa zmywarka i pralka w Twoim gospodarstwie domowym? Dowiedz się (popytaj dorosłych, wyczytaj w instrukcjach) jak należy postępować, aby oba te urządzenia pracowały jak najefektywniej (tzn. aby używanie ich było jak najbardziej opłacalne)?
3. W jakich rejonach świata ludzie cierpią i umierają z powodu braku wody? Co muszą robić, żeby ją zdobyć? Jak obchodzą się bez wody - czym ją zastępują, np. gdy nie mają możliwości umycia się? Jak można zdobyć wodę pitną na pustyni, w buszu czy na sawannie? Podpowiedzi w podręcznikach survivalu...
4. Zaprojektuj tabelkę, w której zapiszesz wszystkie argumenty "za" i "przeciw" oszczędzaniu wody w Twoim domu. Wypełnij ją.
5. Wyszukajcie instrukcję jak sporządzić naturalny filtr do uzdatniania wody do picia, np. w szkole przetrwania, na łonie natury. Spróbujcie go zrobić i użyć do oczyszczenia wody. Swoje działania i wnioski zapiszcie w sprawozdaniu. Najlepiej byłoby wzbogacić je rysunkami czy zdjęciami. Dobra zabawa na wakacje!
1. Poproście Dorosłych o rachunek za wodę w Waszym domu za ostatni miesiąc. Zanotujcie: ile ciepłej i ile zimnej wody zużyła Wasza Rodzina. Ile wody przypada na jedną osobę? Ile pieniędzy musicie za to zapłacić? Jak uważasz - czy to dużo czy mało? Zastanówcie się, co moglibyście zmienić, aby płacić mniej?
2. Ile wody jednorazowo zużywa zmywarka i pralka w Twoim gospodarstwie domowym? Dowiedz się (popytaj dorosłych, wyczytaj w instrukcjach) jak należy postępować, aby oba te urządzenia pracowały jak najefektywniej (tzn. aby używanie ich było jak najbardziej opłacalne)?
3. W jakich rejonach świata ludzie cierpią i umierają z powodu braku wody? Co muszą robić, żeby ją zdobyć? Jak obchodzą się bez wody - czym ją zastępują, np. gdy nie mają możliwości umycia się? Jak można zdobyć wodę pitną na pustyni, w buszu czy na sawannie? Podpowiedzi w podręcznikach survivalu...
4. Zaprojektuj tabelkę, w której zapiszesz wszystkie argumenty "za" i "przeciw" oszczędzaniu wody w Twoim domu. Wypełnij ją.
5. Wyszukajcie instrukcję jak sporządzić naturalny filtr do uzdatniania wody do picia, np. w szkole przetrwania, na łonie natury. Spróbujcie go zrobić i użyć do oczyszczenia wody. Swoje działania i wnioski zapiszcie w sprawozdaniu. Najlepiej byłoby wzbogacić je rysunkami czy zdjęciami. Dobra zabawa na wakacje!
- nie myć naczyń pod bieżącą wodą. Najlepiej mieć zmywarkę, bo pozwala oszczędzić najwięcej wody (Zmywarka czy mycie ręczne? - ten link możecie podsunąć Rodzicom). Jeżeli nie macie zmywarki: najpierw nalewamy wody do kabiny zlewozmywaka, dodajemy płynu do mycia naczyń i myjemy wszystkie naczynia w tej wodzie zaczynając od najczystszych. Potem po bieżąca wodą opłukujemy naczynia z resztek płynu. Przed myciem naczyń warto je sobie posegregować - osobno talerze, osobno sztućce itd.
- dbać o szczelność kranów w domu
- zamiast kąpieli w wannie pełnej wody brać szybki prysznic (o ile rzeczywiście prysznic jest SZYBKI) (dla Rodziców: "Oszczędzanie wody: Ile można zaoszczędzić na prysznicu?")
- używać tyle detergentów (proszków do prania, płynów do naczyń itd.), ile sugeruje producent. A nawet trochę mniej. Nigdy nie przesadzać z ich ilością. Wtedy nie trzeba będzie zużywać zbyt dużo wody na płukanie prania czy naczyń.
- do podlewania roślin w ogrodzie czy mycia samochodu używać deszczówki (trzeba oczywiście najpierw zdobyć spory pojemnik do zbierania deszczówki i ulokować go w ogrodzie:)
- zainstalować wodooszczędną spłuczkę w toalecie
- na końcówce prysznica czy innych kranów założyć perlatory, czyli takie końcówki, które wymieszają wodę z powietrzem i będzie się wydawało, że płynie jej więcej . W rzeczywistości wypływa jej mniej, niż bez dodatku powietrza!
- przy myciu rąk nie odkręcamy kranu "na maksa", ale tylko troszkę, tyle, ile rzeczywiście wystarcza do umycia rąk. Woda nie musi nam pryskać na wszystkie strony! Możecie nawet zrobić doświadczenie i spróbować, jak duże odkręcenie kurka okaże się wystarczające, aby skutecznie opłukać ręce z mydła (Uwaga! Nie mylić z byle jakim myciem rąk!)
- przy myciu zębów używać kubka, z którego pobieramy wodę do płukania zębów - nie popijać jej bezpośrednio z kranu i nie zostawiać odkręconego kranu w czasie szczotkowania!
- pamiętać o dokładnym zakręcaniu kranów po skorzystaniu z nich.