Najłatwiej jest wykorzystać do tego
liście. Warto znać też wygląd
kwiatów i
owoców. A gdy ich nie ma, bo jest początek marca? Warto zwrócić uwagę na
korę drzewa i ogólny
pokrój (czyli wygląd sylwetki drzewa, kształt korony). Na gałęziach wielu drzew można znaleźć jeszcze teraz zasuszone owoce, można też spróbować znaleźć je (i jesienne, opadłe liście) pod drzewem. Można też nauczyć się rozpoznawać
rodzaje drewna: inaczej wygląda drewno lipy, a inaczej sosny... Uczeń posługuje się w tym celu dowolnym
atlasem drzew, który powinien zawierać fotografie i krótkie opisy gatunków.
Zadnia dla uczniów
1. Dopasuj zdjęcia A-I do nazw drzew: akacja (właściwie: robinia akacjowa), modrzew europejski, brzoza brodawkowata, olsza czarna, dąb, buk, wierzba, kasztanowiec, sosna pospolita.
|
A |
|
B |
|
C |
|
D |
|
E |
|
F |
|
G |
|
H |
|
I |
2. Wykonaj "portrety" kory 5 drzew: przyłóż kartkę papieru formatu A4 do kory i "przekalkuj" ją za pomocą kredki świecowej trzymanej poprzecznie. Korzystając z dowolnego atlasu drzew rozpoznaj na podstawie widocznych cech, jakie to drzewo i wpisz na kartce z przekalkowaną korą jego nazwę. Staraj się tak dobrać drzewa, aby było wdać różnice w wyglądzie kory poszczególnych gatunków. Polecam szczególnie czereśnię lub wiśnię, platan, sosnę, buk, dąb...
3. Odpowiedz, jakie drzewa opisano w
tych zagadkach (podpowiedź PDF na tej stronie nie działa)