poniedziałek, 22 listopada 2010

Ciekawostki z życia dżdżownic

Na początek film, nakręcony niedawno (jesienią dżdżownice są bardzo aktywne). Można dzięki niemu obserwować w jaki sposób porusza się dżdżownica:



Co jedzą dżdżownice?
- obumarłe szczątki roślin, np liście drzew (iglastych nie lubią...), a nawet zwierząt
- odchody zwierząt (obornik też)
- ziemię ze znajdującymi się w niej mikroorganizmami

Dlaczego są pożyteczne?
- dzięki temu, co zjadają i wydalają, użyźniają glebę - wzbogacają ją w sole mineralne, np. w związki azotu, którego rośliny potrzebują , a nie potrafią pobrać z powietrza
- w ziemi drążą korytarze, dzięki czemu jest pulchniejsza i lepiej napowietrzona, a to ułatwia rozwój korzeni roślin
- dzięki korytarzom dżdżownic wody podziemne dostają się bliżej powierzchni ziemi, która staje się bardziej wilgotna

Jak dżdżownice radzą sobie z upałem i mrozem?
- w letnie, suche dnie zapadają w rodzaj odrętwienia, leżą zwiniete w kłębek w jamce wypełnionej śluzem i czekają na deszcz
- gdy nadchodżą przymrozki wiele dżdżownic ginie (nawet niewielki mróz jest dla nich zabójczy), zimę spędzają przenosząc się w głębokie, niezamarzające części gleby

Jak oddychają?
Całą powierzchnią ciała. Tlen przenika przez ich cienki, delikatny, stale wilgotny naskórek, a krew rozprowadza go po całym ciele

Jak się rozmnażają?
Pojedyncza dżdżownica jest jednocześnie samcem i samicą. Dwie dżdżownice spotykają się i wymieniają komórkami służącymi do rozmnażania. Potem każda z nich może złożyć jajeczka, z których wydostaną się młode dżdżownice.

Czy mają zdolność regeneracji?
Tak. Uszkodzona przez nieuważnego ogrodnika dżdżownica może odtworzyć nawet połowę ciała. Dżdżownica pokrojona na kawałki, podobnie jak uczeń pokrojony na kawałki, nie da rady dokonać tej sztuczki.

Dżdżownice żyją na całej Ziemi. Jest ich ok. 250 gatunków. Te tropikalne mogą osiągnąć nawet 1 m długości. Karol Darwin, twórca teorii ewolucji, poświecił im 30 lat badań -  nazywał je "cudownymi ogrodniczkami i pracowitymi rolnikami".

Zadania dla ucznia:
1. Na podstawie obserwacji spróbuj opisać, w jaki sposób porusza się dżdżownica.
2. Podaj warunki, w których dżdżownice czują się najlepiej i takie, które im szkodzą.
3. Co by było, gdyby wszystkie dżdżownice nagle wyginęły?

42 komentarze:

  1. hahahha xD dzięki przydało mi się :PP

    OdpowiedzUsuń
  2. eeeee całkiem spoko przyda mi sie ;pp

    OdpowiedzUsuń
  3. nie wiedzialem o wszystkich tych rzeczach

    OdpowiedzUsuń
  4. Haha ale wciski ;)))))))))

    OdpowiedzUsuń
  5. Dla mnie się przyda do szkoły do pracy domowej

    OdpowiedzUsuń
  6. Ta strona jest naprawdę super. Muszę polecić ją znajomym. xD
    Miałam napisać 10 ciekawych zdań o dżdżownicy na 6.09.2012.
    Zobaczymy co dostanę. PS: Napiszcie tak na wszelki wypadek dla mnie 10 lub przynajmniej 5 ciekawych zdań o dżownicy, co?? Tylko nie z tej Świętej strony!!! LOL

    OdpowiedzUsuń
  7. nie wiem niestety nadal dlaczego nazwał je cudowną ogrodniczką i zdolnym rolnikiem pewnie jest zamieszczone ale wolałabym bym kąkretniej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proponuję zajrzeć do odpowiedzi na pytanie "Dlaczego są pożyteczne?" (dżdżownice oczywiście). Tam jest to napisane konkretnie.

      Usuń
  8. Mi sie to nie przyda

    OdpowiedzUsuń
  9. super mam prace domową

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja jestem ambitny i to bardzo mam same 6

    OdpowiedzUsuń
  11. Faaajneee . ;* liczyłam na ćiekawoski boo , mam napisać na zadanieee . Alee oook ;D

    OdpowiedzUsuń
  12. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  13. Dzięki... Będzie 6 ;p

    OdpowiedzUsuń
  14. łajne chyba dostane 6 ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. super wiadomości, bardzo mi się przydały :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Świetny i pożyteczny blog ! Nawet moja pani od przyrody tutaj wchodzi (to od niej się dowiedziałam o tym blogu) ! Bardzo się przydaje, będę tu wchodzić częściej ! :)

    OdpowiedzUsuń
  17. no fajna strona o ile ktoś chce mieć 6 i 7

    OdpowiedzUsuń
  18. nom ta regeneracja morze coś z tego wyciągnę np 6

    OdpowiedzUsuń
  19. Fajny blog będę wpadać częściej:)

    OdpowiedzUsuń
  20. fajne bardzo fajne szcezgólnie gdy ucze się przyrody xDDDD

    OdpowiedzUsuń
  21. Fajny ten blog. POLECAM!!!!!!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  22. przydało się na prezentacje z przyyrody :D thank you very much ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. dżdżownice nie mają krwi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mają, ale nie taką, jak człowiek, to prawda. Jednak płyn ten pełni przynajmniej częściowo podobne funkcje do funkcji krwi ludzkiej,m.in. transportowe.

      Usuń
  24. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  25. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  26. Fajnie, bo mogłem lepiej poznać życie dżdżownic.

    OdpowiedzUsuń