czwartek, 7 czerwca 2012

Skala mapy - zamiana, przeliczenia


Kolejne pokolenia uczniów brną przez temat skali, jak przez jezioro smoły. Zupełnie niesłusznie, bo to wcale nie jest trudne i warto zrozumieć to zagadnienie już w szkole podstawowej. Będziecie mieli spokój w gimnazjum i szkole średniej, o maturze nie wspominając. A poza tym przydaje się na wakacyjnych szlakach.


Skala liczbowa wygląda np. tak: 1: 100 000
Czytamy to: "jeden do stu tysięcy"
Oznacza to, że 1 cm na mapie to 100 000 cm w rzeczywistości.

Skala mianowana wygląda tak: 1cm - 1 km
Czytamy to: "1 centymetr na mapie to 1 kilometr w rzeczywistości"

Skala (podziałka) liniowa wygląda tak:

1      0      1       2       3      4  km
I____I____I____I____I____I

Czytamy to: "1 centymetr na mapie to 1 kilometr w rzeczywistości"

Jak zamienić jedną skalę na inną?
Trzeba umieć zamieniać jednostki, tzn. zamienić centymetry na metry, a metry na kilometry. Reszta jest bajecznie prosta.


A zatem wykujmy na blachę:

1 km = 1000 m (w tej liczbie są 3 zera!)
1 m = 100 cm (w tej liczbie są 2 zera!)

Gdy zamieniamy kilometry na metry i centymetry musimy dopisywać zera do wyjściowej liczby.

Gdy zamieniamy centymetry na metry i na kilometry musimy te zera skreślać.

Zasłoń prawą stronę monitora, bo tam są prawidłowe odpowiedzi. Zajrzyj do nich na końcu. Spróbuj sam(a) zamienić te jednostki. Jeśli potrafisz to zrobić bezbłędnie - możesz czytać dalej:

1 000 000 cm = ...................... m                                                            10 000 m
10 000 000 cm = .................... m                                                          100 000 m
1000 m = ............................... km                                                                  1 km
10 000 m = ............................ km                                                                10 km
100 000 cm = ........................ km                                                                  1 km
1 000 000 cm = ..................... km                                                                10 km
20 km = ................................. m                                                            20 000 m
250 m = ................................. cm                                                         25 000 cm
200 km = ............................... cm                                                  20 000 000 cm


Zamiana skali liczbowej na mianowaną
1: 100 000 oznacza, że 1 cm na mapie to 100 000 cm w rzeczywistości. A zatem skala liczbowa jest wyrażona w centymetrach. W skali mianowanej mamy większe jednostki - metry i kilometry. A zatem musimy nasze 100 000 cm zamienić na metry. Z cyfry 100 000 skreślamy 2 zera i otrzymujemy 1000 metrów. Z cyfry 1000 skreślamy 3 zera i otrzymujemy 1 km.
A zatem skala liczbowa 1:100 000 po zamianie na skalę mianowaną będzie wyglądała tak: 1cm - 1km

Zamiana skali mianowanej na liczbową

1cm - 250 m oznacza, ze 1 cm na mapie to 250 m w rzeczywistości. Ponieważ skala liczbowa jest wyrażona w cm musimy zamienić 250 m na centymetry. Po prostu dopisujemy 2 zera do 250 i otrzymujemy 25000 cm. Teraz możemy zapisać skalę liczbową 1: 25000.

Zamiana skali liczbowej na liniową

Skala liczbowa 1: 2 000 000 jest wyrażona w cm. Musimy tutaj zamienić centymetry na metry, a jeśli to możliwe (bez stosowania ułamków) na kilometry. Zamiana na metry odbywa się przez skreślenie 2 zer w liczbie 2 000 000. Otrzymujemy 20 000 m. Teraz skreślamy 3 zera przy zamianie na kilometry i otrzymujemy 20 km. Możemy teraz narysować podziałkę liniową:


20     0     20     40    60     80  km
I____I____I____I____I____I



Zamiana skali liniowej na liczbową


15     0     15     30    45     60  km
I____I____I____I____I____I


Z powyższego zapisu wynika, że 1 cm na tej mapie to 15 km w rzeczywistości. Zamieniamy km na m przez dopisanie 3 zer: 15 000 m. Teraz zamieniamy m na cm przez dopisanie jeszcze 2 zer: 1500000 cm. Skala liczbowa będzie miała zatem postać: 1:1 500 000. ("jeden do miliona pięciuset tysięcy")

Zamiana skali liniowej na mianowaną


200   0     200    400  600    800  m
I____I____I____I____I____I


Widać to na pierwszy rzut oka, że 1 cm na mapie z tą skalą to 200 m w rzeczywistości. Pozostaje to zapisać: 1cm - 200m.

Zamiana skali mianowanej na liniową

1cm - 3 km
Ten zapis mówi, że 1 cm na mapie to 3 km w rzeczywistości. Przy każdym kolejnym centymetrze na podziałce liniowej zapisujemy liczbę 3 powiększoną o kolejne 3, a zatem 3+3=6, następnie 6+3=9, następnie 9+3=12 itd. Wiemy teraz, co należy zapisać w kolejnych miejscach podziałki liniowej:


3      0      3       6      9     12  km
I____I____I____I____I____I



Umiejętność przeliczania skal to dopiero połowa sukcesu. Chodzi o to, aby na coś ta umiejętność nam się przydała. Spójrzmy na fragment mapy turystycznej "Góry Sowie". Jak daleko jest z Przełęczy Jugowskiej do schroniska "Muchomorek"? 


Kliknąć, aby powiększyć

Można wziąć linijkę i zmierzyć odległość w prostej linii w centymetrach, przeliczyć na metry i kilometry (skala, jak na zdjęciu na początku, 1:35 000). Uzyskany wynik nie będzie jednak prawdziwy, gdyż rzeczywista droga (zielony szlak) wije się, ma sporo zakrętów, a nawet wchodzi pod górę i schodzi w dół.

Plik:Krzywomierz 0211.jpg
Krzywomierz
Do obliczenia rzeczywistej odległości między tymi dwoma miejscami przydatny może być  krzywomierz, który umożliwia dokładniejszy pomiar z uwzględnieniem zakrętów na drodze.

Gdy nie mamy krzywomierza przydatna jest też umiejętność oszacowania odległości, czyli powiedzenia "na oko" ile może być centymetrów między schroniskiem a przełęczą. Wtedy nasze obliczenia będą dokładniejsze. Będziemy mogli zastanowić się ile czasu potrzeba nam na przejście tej trasy i czy zdążymy to zrobić przed zachodem Słońca...

Na tej mapie zaznaczono orientacyjny czas przejścia po kolejnych odcinkach trasy (fioletowa liczba ze strzałką). Mimo, że nie znamy rzeczywistej odległości możemy oszacować czas potrzebny nam na dojście z przełęczy do schroniska. Zauważcie, że na przejście ze schroniska na przełęcz potrzebujemy więcej czasu. Dlaczego? Skąd to wiem? O tym innym razem.

Zadania dla uczniów:
1. Która skala jest większa: 1: 100 000 czy 1cm - 2km?  Jeśli weźmiemy 2 mapy o tych skalach, to która z nich będzie pokazywała większy obszar? Na której mapie będzie można zobaczyć więcej szczegółów?
2. Z użyciem dowolnej, wybranej przez Ciebie mapy turystycznej zaplanuj trasę pieszej wycieczki jednodniowej. Trasa powinna mieć max. 15 km. Uwzglednij miejsce startu i zakończenia (mogą to być np. schronisko lub przystanek autobusowy), obiekty, które zobaczysz w drodze, postój na posiłek i odpoczynek. Mapę i opis trasy przynieś do szkoły i zreferuj w klasie.


229 komentarzy:

  1. Przydatne informacje, wielkie dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy tekst, fajnie napisany:) Tylko w jednym przykładzie skali jest błąd: 10 000 m to 10 km a nie 100 km- jak jest podane w odpowiedzi. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

      Usuń
  3. Już poprawiłam, dzięki za sprostowanie!

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobra robota, bardzo pomocne :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajne dzięki :D

    OdpowiedzUsuń
  6. dlaczego podzialka liniowa jest w lewo od zera

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo dobre pytanie!
      Właściwie odcinek na lewo od zera powinien być podzielony na 5 lub 10 mniejszych, równych odcinków i ułatwiać obliczenia odległości na mapie. Więcej możesz przeczytać w tym linku (zjechać w dół strony): http://skala_131.republika.pl/skala_i_podzialka.htm

      Usuń
    2. Od lewej do zera jest dla tego, że na tym musimy się skupić. (Tak jakby, nie umiem tłumaczyć) i dzieki temu wiesz jaka jest skala. Pozdrawiam xd

      Usuń
    3. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

      Usuń
    4. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

      Usuń
  7. dzienkuje jest to bardzo i to bardzo pomocne
    nic nie umiałem a dzieki temu rozumie wszystko na piatke

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się i życzę piątek w dzienniku:)

      Usuń
  8. To bardzo przydatne dobrze ze jest cos takiego :-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Miałam z tego jedynkę, przygotowałam się do poprawy. Nasza pani to źle tłumaczyła, nic nie umiałam. Bardzo fajna ta strona mówiąc, że chodzę dopiero do 4 klasy szkoły podstawowej w Krzeszowicach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też chodzę do tej szkoły tyle, ze miałam z tego dwójkę.

      Usuń
    2. Macie rację, bardzo fajna strona, Ja chodzę do 5 klasy.

      Usuń
  10. lubię to!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  11. dzieki za to maiałam jedynke ale mam nadzieje ze jutro na kartkówce dostane 4... :) dobrze ze sa takie stronki ;) *****

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo jestem ciekawa jak poszło.

    OdpowiedzUsuń
  13. Super , dzięki że takie cos piszesz :)

    OdpowiedzUsuń
  14. swietne!!! w szkole nie kumalam nic, a tutaj zrozumialam wszystko :) dzieki!

    OdpowiedzUsuń
  15. hmmm. bardzo pomocne. jednak mam pytanie. jeśli mam skalę 1: 2 000 000 To zamieniam to tak:
    1: 2 000 000
    1-20000cm
    1-20km
    0 20 40 60 80Km
    |___|___|___|___|

    I jeśli mam takie działanie i mam wynik 80 na tej skali liniowej,to czy muszę robić jakieś mnożenie? (np.: 5x80) Proszę o jak najszybszą odpowiedż,bo tylko to mi zalega aby mieć 4 na koniec roku, a mam czas do wtorku...Z góry Dzięki wielkie.

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie ma mowy o żadnym mnożeniu (skąd? po co? jak?).
    Jest tu tylko błąd w zapisie jednostki: skala liczbowa jest w domyśle zapisem w centymetrach. A zatem kolejnym krokiem zamiany powinien być zapis:
    2 000 000 cm = 20 000 m (a nie, jak u Ciebie 1-20000cm. Myślę, że to błąd w zapisywaniu, bo potem zapisałaś/eś prawidłową zamianę na km))
    Potem zamieniamy m na km, zapisując:
    20 000 m = 20 km
    I teraz możemy narysować podziałkę liniową.

    Trzeba zwrócić uwagę na prawidłowe narysowanie skali liniowej, co w zeszycie w kratkę nie powinno stanowić problemu: 2 krateczki to 1 cm i co 2 kratki trzeba zaznaczać kolejne pionowe kreseczki skali liniowej. Nad każdą kreseczką zapis (tak, jak Ci wyszło z obliczeń:)0 20 40 60 80. A na końcu nie zapomnieć napisać jednostki (km).

    Mam nadzieję, że to jasne. Powodzenia - czekam na inf. czy udała się czwórka:)

    OdpowiedzUsuń
  17. dzięki fajna strona

    OdpowiedzUsuń
  18. Czy
    1cm:2 km
    to
    1cm:200000cm
    1cm:200m
    0 2 4 6 km
    |_|_|_|

    ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapis "1cm:2km" wydaje mi się dziwny i raczej nieprawidłowy, ale jeśli chcemy zamienić ten zapis na skalę liniową to jest to poprawnie zrobione, z wyjątkiem faktu, ze 2 km to 2000m, a nie 200m. Pozdr.

      Usuń
  19. Dziękuje bardzo za pomoc :)

    OdpowiedzUsuń
  20. takie oki w miare

    OdpowiedzUsuń
  21. Dzięki za pomoc, przynajmniej cosś zrozumiałam

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo przydatne dziekuje gdyby nie to kartkowka z przyrody poszla by mii slabo

    OdpowiedzUsuń
  23. ja nic nie kumam cienkie tłumaczenia

    OdpowiedzUsuń
  24. zobacze dziś kartkówka

    OdpowiedzUsuń
  25. Super strona przynajmniej coś rozumiem :D

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo fajna stronka Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  27. A ja mam jedno pytanko :możesz kiedyś zrobić też taki artykuł ale o matematyce ? Bardzo byś mi wtedy pomógł :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jestem specjalistką od matematyki i jestem płci żeńskiej:) Myślę, że z matematyki też coś znajdziesz w sieci... Powodzenia!

      Usuń
  28. Dzięki to bardzo mi pomogło !!!!!!!!!!! Będę częściej zaglądała.

    OdpowiedzUsuń
  29. morze bende miał 6 ze skali

    OdpowiedzUsuń
  30. Bardzo fajna strona! Nic nie rozumiałam, a teraz wszystko DZIĘKI;)

    OdpowiedzUsuń
  31. a o co chodzi w podziałce liniowej , skąd wiemy ile ma byc tych cm w odległosciach?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam, ale nie bardzo rozumiem pytanie. Standardowo między jedną a drugą liczbą w tej podziałce jest 1 cm. Czy o to Ci chodzi?

      Usuń
  32. dziekuje !! super pomoc, dzieki tym pracom nie mam juz problemow ze skala i zamiana :) pozdrawiam autora :**

    OdpowiedzUsuń
  33. Dzieki za pomoc, dostalem 5 :D

    OdpowiedzUsuń
  34. jutro sprawdzian z przyrody i sie musze uczyć

    OdpowiedzUsuń
  35. Dziękuję . Pomogło ;)
    PS. BARDZOOO ... :D

    OdpowiedzUsuń
  36. To bardzo pouczające będę już zawsze z tego korzystać!!!

    OdpowiedzUsuń
  37. a jeśli ma skalę liczbową 1:4000 to jaka będzie mianowana?

    OdpowiedzUsuń
  38. jest to bardzo przydatne :) jutro mam akurat sprawdzian ze skali i potrzebowałam tego

    OdpowiedzUsuń
  39. Dzięki ta strona bardzo mi pomogła :)

    OdpowiedzUsuń
  40. Dzięki, przygotowuję się do konkursu (6 klasa) i to mi bardzo dobrze przypomniało lekcje na ten temat, a trochę mi się już zapomniało. Kilka rzeczy nie wiedziałam, a teraz wszystko rozumiem :)
    Jeszcze raz dzięki <3

    OdpowiedzUsuń
  41. hah dzięki wielkie tyle razy się tego uczyłem i dopiero teraz w 100 % umiem :D co najlepsze dopiero ogarnołem to w liceum :D

    OdpowiedzUsuń
  42. dzienki bardzo fajne i pomocne

    OdpowiedzUsuń
  43. Umiecie to czy nie jak nie umiecie to niepiszcie :( !!!!!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  44. hehhe łatwe tako 1 : 00000000 to 1 m na msdjhdihfikt

    OdpowiedzUsuń
  45. łatwe no nie czy nie hehehheh

    OdpowiedzUsuń
  46. Co!?!?!?!?... Nie rozumiem nic z tego a czytam to po raz 5 piąty :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kompletnie nic? Spróbuj przeczytać 6 raz, a potem powiedz, czego dokładnie nie łapiesz, to spróbuję jeszcze potłumaczyć...

      Usuń
  47. a co jesli skala nie jest tak ładnie i wygodnie zakrąglona i wynosi np.
    1 cm - 3036 m?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stosujemy normalne obliczenia matematyczne. I zapisujemy skale zgodnie z wynikami tych obliczeń.

      Usuń
  48. Wielkie dzięki bardzo przydatne.

    OdpowiedzUsuń
  49. Dziękuję, wreszcie coś zrozumiałam! :)

    OdpowiedzUsuń
  50. Dziękuje, fajnie wytłumaczone. Uczę się na konkurs i to się naprawdę przydało.

    OdpowiedzUsuń
  51. dziękuj alw nie rozumiem

    OdpowiedzUsuń
  52. Super nareszcie zrozumiałem

    OdpowiedzUsuń
  53. Prosto i jasno napisane :)

    OdpowiedzUsuń
  54. Przyda się na test gimnazjalny :D

    OdpowiedzUsuń
  55. super bardzo mi pomogło

    OdpowiedzUsuń
  56. Dziękuję z całego serduszka! Dzięki temu, że już zrozumiałam będę miała 5 na koniec roku. Uratowała mi Pani życie bo na początku NIC nie rozumiałam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cała przyjemność po mojej stronie! Gratuluję 5 i życzę miłych wakacji:)

      Usuń
  57. w Poniedziałek kartkówka :/ Ale jak to przeczytałam odrazu tak w 57% zrozumiałam ;) Musze jeszcze tylko się nauczyć zamiany skali... Dziękuję bardzo za pomoc <33 Będę tu częściej zaglądała ^^

    OdpowiedzUsuń
  58. Mega fajna stronka. ;) właśnie ze skalą miałam wielki problem i dzięki tej stronie na koniec z przyrody 5. Bardzo dziękuję i czekam na dalsze posty ;)

    OdpowiedzUsuń
  59. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  60. Dzięki za podpowiedź ♥

    OdpowiedzUsuń
  61. Świetnie wytłumaczone!

    OdpowiedzUsuń
  62. dizeki super strona gdy by nie ona to bym nic nie rozumiał

    OdpowiedzUsuń
  63. Lubie mojom mame.

    OdpowiedzUsuń
  64. Trudne nic z tego nie rozumiem :C

    OdpowiedzUsuń
  65. Nigdy tego nie rozumiałam. Nauczyłam się dopiero teraz po 15 latach niewiedzy by komuś pomóc i się udało po jednym przeczytaniu. Super szkoda, że w szkołach nas tak nie uczyli i nie uczą. Wielkie uznanie i dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba to sobie wydrukuję i powieszę nad łóżkiem:) Dziękuję za tak miłe słowa!

      Usuń
  66. jak to wycieczka max 15 km?zrobiłam chyba z 80 kilometrów!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gratuluję, ale to blog dla szkoły podstawowej. Niech przejdą 15 km (zwłaszcza dzieciaki z dużego miasta) to i tak będzie super.

      Usuń
  67. Super,nareszcie to rozumiem.Prosto,jasno i przejzyscie;) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  68. Ja nie wiem jak wy mozecie to rozumiec a do szkoly juz danwo nie chodze. Czarna magia na wieki wiekow

    OdpowiedzUsuń
  69. Dzięki za pomoc ;3

    OdpowiedzUsuń
  70. co to jest wsteczy odcinek podziałki liczbowej

    OdpowiedzUsuń
  71. Dzięki tobie zrozumiałam to i nauczyłam się na test z przyrody. Wielkie DZIĘKI <3

    OdpowiedzUsuń
  72. Dzięki wielkie. Dobrze to jest przedstawione.

    OdpowiedzUsuń
  73. Bardzo przydatne^^
    Nigdy nie ogarniałam zamiany na liniową...
    Dzięki:)

    OdpowiedzUsuń
  74. Jako mama czwartoklasistki bardzo dziękuję, jednak szkoła słabo uczy nasze dzieci. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Myślę, że nie jest tak źle, tylko może czasu trzeba by na to więcej...

      Usuń
  75. a co jeśli liczba nie ma 5 zer

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ilość zer nie gra roli. Liczy się zasada, sposób rozwiązywania zadania, który jest taki sam, niezależnie od ilości zer.

      Usuń
  76. bardzo przydatna strona. Pomogła mi przed kartkówką z przyrody:-) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  77. Gratuluję. Materiał jak porządnego podręcznika. Szkoda, że tak jak czytam teraz dzieciaki nie wynoszą teraz tej wiedzy ze szkoły, tylko muszą szukać pomocy w necie. Pamiętam sama miałam to na geografii w '89 i tak nam to pani wtedy wytłumaczyła, że zrozumiałam i nadal rozumiem. Ta wiedza jest cały czas przydatna, zwłaszcza w podróżach i wędrówkach po górach :) Nie wiem czy nie umieją teraz przekazać wiedzy w szkole czy są jakieś inne powody... Podam linka siostrzenicy, bo ostatnio jej tłumaczyłam o co chodzi w tym uwaga cytuję "dzieleniu" na mapie :) - niech sobie usystematyzuje wiedzę, bo jestem osobiście pod wrażaniem tego jak jest to tu wytłumaczone :) Jeszcze raz gratuluję

    OdpowiedzUsuń
  78. nie iwem czy fajny ale dopisz zadania z klasy 5 ze skala wiecej ludzi bedzie ogladalo ta strone oraz na nastepny dzien napisz odpowiedzi zeby mozna bylo sprawdzic czy dobrze sie zrobilo zadanie jak co w tedy bedzie ekstra super! :(
    :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Drogi Czytelniku! Na początek podciągnij się w języku polskim. A potem napisz przykładowe zadanie z klasy 5 - jakie zadania masz na myśli? Bardzo jestem ciekawa.

      Usuń
  79. A gdzie można znaleźć jakies przykładowe zadania do poćwiczenia- mam kartkówkę w poniedziałek i musze to poćwiczyć, a zadania ze szkoły kuz umiem na pamięć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za późno odpowiadam i pewnie już po kartkówce, ale najlepiej i najłatwiej - ułożyć zadania samodzielnie. Można się wzorować na zadanich, które masz w podręczniku czy zeszycie ćwiczeń. Ciekawa jestem oceny z kartkówki:)

      Usuń
  80. Dziękuję za pomoc wcześniej tego wogule nie umiałam A teraz umiem na 5.

    OdpowiedzUsuń
  81. witam a czy można wytłumaczyć takie zadanie. zmierz ,oblicz i zapisz odległość za pomocą paska papieru ,nitki,cyrkla,linijki. Ja jestem zielona pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajne zadanie.
      1) Może chodzi tu o to, żeby uczeń dał sobie radę, gdy linijki nie będzie miał pod ręką i mimo to poradził sobie z nietypowymi "przyrządami" pomiarowymi.
      2) Albo też o to, żeby sprawdzić dokładność pomiarów - czy gdy używamy nitki, cyrkla i linijki to wyniki pomiarów wyjdą nam takie same? Który z przyrządów jest najdokładniejszy?
      3) A nitka ma też taką zaletę, że można ją wyginać, np. przyłożyć do trasy na mapie, a potem linijką zmierzyć długość nitki. Wtedy można wykonywać potrzebne nam obliczenia.Za pomocą samej linijki nie można z mapy zdobyć danych o faktycznej długości trasy.
      4) Cyrkiel też jest przydatny - można dzięki niemu stwierdzić, że np. w promieniu 2 kilometrów nie znajduje się żadne źródło wody pitnej. Czy w takim miejscu warto rozbijać namiot na dłużej?
      5) Można też jeszcze inaczej: wyciąć pasek papieru o długości 2 cm, a nitkę o długości 6 cm, a cyrkiel rozstawić na szerokość 12 cm. I teraz, gdy wykonamy obliczenia podajemy w odpowiedzi, że odcinek ma długość 6 kawałków papieru albo 2 nitek, albo jednej odległości między ramionami cyrkla. Ale to tylko przykład.

      Usuń
  82. Bardzo fajne i przydatne informacje. Dzięki:) V klasa.

    OdpowiedzUsuń
  83. genialne naprawdę się przydało i co z tego ze jest kilka błędów czsem sie zdarza:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uprzejmie proszę o wytknięcie błędów. Koniecznie chciałabym poprawić.

      Usuń
  84. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  85. dzięki kochana ! Jutro zdaje klasówę z przyrody ze skali i troszkę się boje :/
    ale chyba sobie poradzę, napisze jutro jak mi poszło :D
    bayo jajo ;)

    OdpowiedzUsuń
  86. Skala 1:500 000 jaka bedzie skala mianowana ?
    5 cm mierzone linijka na skali liczbowej ,jaka jest na mapie a jaka w rzeczywistosci ? pomozcie pliss.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1cm na mapie to 500 000 cm w rzeczywistości. Centymetry zamień sobie na metry i na kilometry i już będziesz miał(a) odpowiedź. Zapis tak, jak w poście powyżej.
      Co do dalszego pytania - proszę je lepiej sformułować, bo jest niezrozumiałe.
      Pozdrawiam.

      Usuń
    2. mam odległosc na mapie miedzy miastami 4,5 cm i 5 cm i musze to zapisac w skali rzeczywistej ,w rzeczywistosci jaka to odległość , jesli skala liczbowa to 1:500 000.
      dziekuje :*

      Usuń
    3. Chyba pojęłam 4,5 cm x 5 km=22,5 km w rzeczywistosci itd
      dziekuję ,mam nadzieje ze dobrze napisałam :) dzięki wielkie,pozdrawiam Paula :)

      Usuń
    4. Ale ja się zgubiłam kompletnie. Jedno wiem na pewno: nie można mnożyć liczb, które mają inne jednostki, tak, jak to robisz powyżej. Najlepiej zacytuj całe zadanie dosłownie.

      Usuń
    5. Aha - już łapię. Skala 1:500 000. A między miastami jest 5 cm na mapie. Jaka to odległość w rzeczywistości? Ze skali wynika, że 1 cm na mapie to 5 km w rzeczywistości, a zatem 5 cm na mapie to 5x5=25 km w rzeczywistości.
      W drugim zadaniu masz nie 5 cm na mapie tylko 4,5 cm. Jakie tu będzie mnożenie? Ty mi napisz.

      Usuń
    6. Napisałam wyżej :)

      Usuń
    7. A, faktycznie, było już za późno widocznie, jak dla mnie:)

      Usuń
    8. Mimo wszystko dzięki ,bo znalazłam trop :)

      Usuń
  87. Przydatne, dzięki
    POZDRO

    OdpowiedzUsuń
  88. Bardzo fajna strona. Mimo że chodzę do gimnazjum czasami jeszcze mam z tym problem. Super i prosto napisane.
    Wielkie dzięk!!!

    OdpowiedzUsuń
  89. Studiuję (inż.) i potrzebowałam przypomnienia skali ;) świetnie wytłumaczone, w sam raz na naukę bądź powtórkę na przyszłość o(^▽^)o
    Pozdrawiam gorrrąco Autorkę *\(^o^)/*
    Pani Inżynier ( ^ω^ )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi, że się przydało nawet na studiach:)

      Usuń
  90. Witam serdecznie mogę prosić o pomoc? miałem na sprawdzianie ZMIEŃ PODANĄ SKALĘ MIANOWANĄ NA LICZBOWĄ I LINIOWĄ 1 cm-5 km . Nie jestem pewien tego czy dobrze robię , proszę o pomoc .

    OdpowiedzUsuń
  91. A co napisałeś? Czasem liczy się szczegół. Najlepiej przeczytaj jeszcze raz powyższy post, a sam będziesz wiedział, czy dobrze odpowiedziałeś.
    No, dobrze. Liniowej tu nie mogę zapisać, ale powinna być tak skonstruowana, aby między jednym a drugim odcinkiem skali była różnica 5 km, a zatem 5, 10, 15, 20 km. Liczbowa: zamieniamy km, na m (5000 m), a m na cm (500000 cm). Zapis powinien wyglądać tak: 1:500 000

    OdpowiedzUsuń
  92. no to dobrze napisałem dziekuje

    OdpowiedzUsuń
  93. Mega pomocne ��

    OdpowiedzUsuń
  94. Przydatne Informacje!
    :)

    OdpowiedzUsuń
  95. Diękuje bardzo za informacje dzięki wam dostałam piątkę z testu

    OdpowiedzUsuń
  96. Dzięki bardzo teraz już wszystko rozumiem! :D

    OdpowiedzUsuń
  97. dziękuje bardzo za to wytłumaczenie wcale nie rozumiałam tej skali na przyrodzie a jeszcze tym bardziej że jutro mam sprawdzian ze skali ,naprawde jescze raz dzięki wielkie

    OdpowiedzUsuń
  98. dostałam 2 ze spr...a w poniedziałek mam poprawe dalej tego nie rozumiem zawsze strzelam i staram sie jak potrafie ale mamy dizwne przykłady z wysokością bezwzględnom względnom i wgl...taże życzcie szcześcia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powoli przeczytaj jeszcze raz, nie spiesz się, wierzę, że dasz sobie radę. Do poniedziałku jeszcze sporo czasu!

      Usuń
  99. mega przydatne :) Dzienkuje

    OdpowiedzUsuń
  100. Bardzo dziękuje!!!! Napewno mi się przyda.

    OdpowiedzUsuń
  101. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  102. Dziękuję z wspaniałe wręcz świetnie wytłumaczenie!
    Jeszcze 10 min temu nic nie umiałam a teraz już umiem wszystko! Dziękuję jeszcze raz z całego serducha

    OdpowiedzUsuń
  103. fajna stronka ;0 mam nadzieję że dostanę piątkę.... ale mam pytanie czemu aby napisać komentarz trzeba zjechać w dół strony? a nie jak zawsze jest że najnowsze komentarze są na górze?

    OdpowiedzUsuń
  104. Jest to kwestia ustawień bloga. Obiecuję, że się nad tym zastanowię:)

    OdpowiedzUsuń
  105. Dziękuję za wytłumaczenie, wreszcie to zrozumiałam! Jutro piszę sprawdzian, więc potrzebowałam takiej strony :)
    Jeszcze raz bardzo Pani dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  106. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  107. ak w przypadku skali 300:1 zamienic ja na skale mianowaną, obliczyć długość podstawy podziałki , wielkość podstawy podziałki, maksymalną dokładność i narysowac podzialke liniową?

    OdpowiedzUsuń
  108. A co to ma być? Mitochondrium? To jest blog dla szkoły podstawowej dotyczący map, czyli obrazków rysowanych w pomniejszeniu. Jeśli rzeczywiście ma to być skala 300:1, to nie czuję się kompetentna, żeby prawidłowo odpowiedzieć na wszystkie pytania. Mogę jedynie przypuszczać, jak to ma wyglądać, ale lepiej poszukać na stronach o innej specjalizacji. Powodzenia!

    OdpowiedzUsuń
  109. A mam pytanie jeśli mam zamienić skalę liczbową 1:4000 na mianowaną to będzie to tak:
    1cm-4000cm
    1cm-40m
    1cm-0,04km ???

    OdpowiedzUsuń
  110. Bardzo przydatna strona internetowa

    OdpowiedzUsuń
  111. Ja i tak nie rozumiem XD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale czego dokładnie? W którym momencie się gubisz?

      Usuń
  112. wytłumaczone lepiej niż na lekcji

    OdpowiedzUsuń
  113. Wytłumaczone super, ale czy możliwe jest stosowanie w przeliczeniach skal stosowanie ułamków dziesiętnych np: 1 cm -2,2 m ( a może trzeba zapisać 1 cm - 220 cm).

    OdpowiedzUsuń
  114. Nie stosujemy ułamków dziesiętnych. Tak, lepiej zapisać: 1cm - 220 cm.

    OdpowiedzUsuń
  115. A z czego wynika niestosowanie ułamków dziesiętnych, gdy widziałem opracowanie tematu wykładowcy akademickiego ze stopniem "dr", w którym występowało "1 cm - 4,5 km"?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem tylko prostym mgr, który uczył w szkole PODSTAWOWEJ. Jest dwie opcje: albo dr sobie uprościł notatki dla własnych potrzeb, albo tak rzeczywiście można, ale ja się w podstawówce nie zetknęłam, może dlatego, że ułamki dziesiętne nie są znane czwarto- czy piątoklasistom. Trzeba zapytać wykładowcy akademickiego. Proszę o informację, gdyby pojawiły się jakieś dane na ten temat.

      Usuń
  116. boję się że tego nie zapamiętam ale bardzo dziękuję.
    Jestem trochę zły z matematyki ale średni z przyrody
    jest taki przypadek że trzeba odiąć wszystkie zera

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może być taki przypadek, że trzeba odjąć wszystkie zera. Życzę powodzenia i wierzę, ze będziesz wkrótce dobry z przyrody:)

      Usuń