wtorek, 25 stycznia 2011

Obserwacje zwierząt i roślin

W życiu człowieka przychodzi czasem taki moment, w którym miałby ochotę opiekować się jakimś zwierzakiem. Są też pasjonaci hodowli roślinnych. W każdym razie chodzi o to, aby mieć w swej pieczy żywy organizm - patrzeć, jak rośnie i zmienia się. Właściciele czasem muszą również patrzeć, jak ich zwierzę czy roślina umiera i odchodzi...

Dziś propozycja dodatkowego zadania dla Ucznia, która rozwija umiejętność obserwacji żywego organizmu i  wrażliwość na jego potrzeby.

Zadanie to należy wykonać w terminie uzgodnionym wcześniej z nauczycielem.

Na spodzie liścia tej paproci rozwijają się zarodniki.

1. Wybierz roślinę, którą chcesz obserwować. Może to być roślina doniczkowa w domu albo w ogrodzie czy parku.
2. Należy wybrać taki moment obserwacji, kiedy roślina w stosunkowo krótkim czasie (maksymalnie 2 miesiące) ulega jakiejś przemianie, np. zakwita, dojrzewają jej owoce, zamiera, kiełkuje, zmienia się jej ulistnienie, żeruje na niej jakiś szkodnik czy pasożyt.
3. Wybierz sposób dokumentowania obserwacji, możesz robić zdjęcia lub rysować obserwowaną roślinę i zmiany w niej zachodzące. Każdy rysunek/zdjęcie trzeba opatrzyć datą i opisać, co się zmieniło w porównaniu z obrazkiem poprzednim.
4. Załóż dziennik obserwacji:
a. nadaj mu tytuł
b. podaj swoje imię, nazwisko, klasę
c. podaj cel obserwacji
d. wpisz daty rozpoczęcia i zakończenia obserwacji
e. w regularnych odstępach czasu zamieszczaj w nim krótkie notatki opisujące zmiany, wklejaj obrazki
f. zapisz wnioski z obserwacji (czyli czego dowiedziałeś się w czasie Twoich badań)
g. jeśli korzystałeś z jakichś książek czy stron internetowych – wypisz je



Kot Babci lubi pić wodę wprost z kranu :)

1. Wybierz zwierzę, które chcesz obserwować. Może to być Twój własny zwierzak, ptak, który przylatuje do karmnika, bezdomny kot, którego dokarmiasz, owady w Twoim ogrodzie itp.
2. Należy dobrze się zastanowić nad tematem obserwacji. Może to być obserwacja zachowania zwierzęcia w określonych sytuacjach (dobre, jeśli ktoś ma szczeniaka), obserwacja rodzaju i ilości spożywanego pokarmu (np. „Co i jak jada mój chomik?”), obserwacja zmian, jakie powoduje zwierzę w środowisku itp. Temat dobrze jest skonsultować z nauczycielem, który może co nieco podpowiedzieć.
3. Wybierz sposób dokumentowania obserwacji, możesz robić zdjęcia lub rysować obserwowane zwierzę czy jego otoczenie. Każdy rysunek/zdjęcie trzeba opatrzyć datą i opisać, co się zmieniło w porównaniu z obrazkiem poprzednim.
4. Załóż dziennik obserwacji:
a. nadaj mu tytuł
b. podaj swoje imię, nazwisko, klasę
c. podaj cel obserwacji
d. wpisz daty rozpoczęcia i zakończenia obserwacji
e. w regularnych odstępach czasu zamieszczaj w nim krótkie notatki opisujące zmiany, wklejaj obrazki
f. zapisz wnioski z obserwacji (czyli czego dowiedziałeś się w czasie Twoich badań)
g. jeśli korzystałeś z jakichś książek czy stron internetowych – wymień je

Uczeń, który zgłasza nauczycielowi chęć wykonania zadania dodatkowego w każdym wypadku otrzyma za nie ocenę, również wtedy, gdy nie wykona zadania wcale (wtedy otrzyma ocenę ndst) lub wykona po ustalonym terminie (to obniża stopień).

2 komentarze:

  1. Morze mi pomóc w nauce żebym dostała 6 od wychowawczynie. Bo to pani od przyrody jest moją wychowawcą.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam nadzieję, że mój post Ci pomoże, choć zauważam, że i nad językiem polskim musisz troszkę popracować:)

    OdpowiedzUsuń