Zasady Pracy dla Młodych Eksperymentatorów

1. Do wykonania doświadczenia należy wybrać odpowiednią porę (tzn. gdy nikomu nie będziemy przeszkadzać, gdy mamy do tego nastrój, gdy nie jesteśmy zmęczeni)
2. Trzeba przygotować sobie miejsce i wszystkie potrzebne do wykonania doświadczenia pomoce i przyrządy, powinie być czyste i ułożone w porządku.
3. Należy wcześniej umyć ręce i zabezpieczyć ubranie przed poplamieniem, nadpaleniem i innymi uszkodzeniami (np. fartuchem, albo założyć ubranie, którego zniszczenie nie będzie kłopotem).
4. Jeżeli wykonujemy doświadczenie z prądem elektrycznym, ogniem lub substancjami o silnym zapachu, np. z octem czy alkoholem najlepiej w domu poprosić o pomoc osobę dorosłą, zadbać również o właściwą wentylację pomieszczenia - trzeba co najmniej uchylić okno. W szkole czuwa nad tym nauczyciel i nie wolno wykonywać doświadczenia bez jego zgody i obecności.
5. Jeżeli chcemy zaprezentować doświadczenie w szkole konieczne jest wcześniejsze przeprowadzenie go w domu, w bardzo podobnych warunkach oraz przećwiczenie opowiadania o nim.
6. Zanim zabierzemy się do pracy trzeba ustalić cel doświadczenia, czyli odpowiedzieć na pytanie: dlaczego chcemy je wykonać.
7. Zaś po wykonaniu doświadczenia Młody Eksperymentator powinien potrafić opisać jego wyniki, czyli to, co zaobserwował, co zmieniło się w porównaniu ze stanem wyjściowym.
8. No i najważniejsza, a zarazem najtrudniejsza rzecz: wnioski z doświadczenia, czyli czego się dowiedzieliśmy, po jego wykonaniu. Wnioski są ogólną myślą, jaką możemy sformułować na podstawie doświadczenia, a która może się odnieść do innych podobnych sytuacji. Formułować wnioski trzeba się nauczyć. Nie jest to proste. Jednak drogą kilkakrotnych ćwiczeń każdy może to opanować. A jest to umiejętność przydatna nie tylko na lekcjach przyrody...