Strony

niedziela, 29 listopada 2020

WF przy muzyce orkiestry Andre Rieu

Zdalny WF odpada.  Ale nawet największe lenie potrzebują choć trochę ruchu między lekcjami. Ci, którzy gardzą pompkami i nudnymi mechanicznymi ruchami kształtującymi konkretne mięśnie powinni zainteresować się muzyką wykonywaną przez zespół Andre Rieu. 

Ten holenderski artysta prezentuje publiczności szczególnie muzykę klasyczną, a walce Johanna Straussa uważa za muzykę rozrywkową jego czasów. Dlatego też nie stroni od współczesnej muzyki rozrywkowej w najlepszym gatunku, współpracując z wykonawcami z całego świata. Mówi w siedmiu językach. To pewnie dlatego, że przy ich nauce zażywał ruchu. Jak wiadomo praca mięśni sprzyja pracy mózgu. A zatem proszę ubrać skarpetki ze stoperami (lub wystąpić boso) i luźny strój. Zapraszam do tańca i pięknej muzy. Najlepsi będą zapewne w stanie przetańczyć z zaangażowaniem wszystkie utwory z playlisty, ale to lepiej realizować, gdy już Teams nie stoi Wam na przeszkodzie. W przerwie między jedną lekcją, a drugą wystarczy jeden utwór. 

Miłej lekcji WF!

Mambo No. 5

Glen Miller Medley

Macarena

Ai se eu te Pego!

Brazil Medley

If I Had A Hammer 

Nawet najwięksi sztywniacy poddadzą się rytmom tej muzyki. Wystarczy spojrzeć na ludzi, którzy tańczą na ekranie. Uśmiechnięci, zrelaksowani, z błyskiem w oku i to niezależnie od wieku. A o to przecież chodzi, żeby nie poddawać się ponurym nastrojom. Badania naukowe dowiodły, że optymiści żyją dłużej. Nie zapominajcie też o właściwym nawodnieniu organizmu w czasie tańca. Można sobie zmontować własny płyn izotoniczny uzupełniający sole mineralne, które nasz organizm traci z potem. Do szklanki letniej przegotowanej wody dodajemy szczyptę soli, troszkę soku z cytryny i odrobinę miodu. I dalej do tańca!

A jeśli nie macie wystarczającej dawki energii na Andre Rieu możecie zawsze poćwiczyć z Anetą. Są to spokojne, powolne ćwiczenia, przy których można sobie nawet powtarzać słówka angielskie.


Rzućcie okiem na inne filmiki gimnastyczne tej energetycznej osoby. Miałam okazję przetestować na sobie nawet ćwiczenia dla seniorów 60+. Są ożywcze, uspokajające i oczyszczające umysł. Można je wykonywać nawet przed snem.

 

 



środa, 14 października 2020

Rozmiary bakterii, wirusów i pyłów zawieszonych w powietrzu

Rozmiar ma znaczenie. A jak to jest z wielkościami w mikroświecie dowiecie się poniżej.

Bakterie to najmniejsze z organizmów żywych występujących na Ziemi. Mierzą między 0,2 a 80 μm (mikrometrów), a najczęściej około 1μm . 

Dodajmy, że 1 μm to jedna tysięczna część milimetra 

1µm=0,001mm=10 -3 mm

Warto rzucić okiem na linijkę i przekonać się, jak mały jest 1 milimetr. I teraz podzielmy go na 1000 części. Właśnie jedna taka część to będzie jeden mikrometr. Doprawdy niewielką pociechą jest fakt, że największe bakterie mają 80 mikrometrów. I tak ich nie zobaczymy gołym okiem. Damy radę to uczynić okiem uzbrojonym w dobry mikroskop świetlny. Jednak nawet, gdy będziemy go mieli do dyspozycji niełatwo jest obserwować bakterie. Dobrze jest zastosować barwienie preparatów bakteryjnych albo olejek imersyjny, ale to już wyższa szkoła jazdy.

P.S.
μ - to grecka litera "mi"

Wirusy nie są organizmami żywymi, mają jedynie kilka cech organizmu żywego, co czyni je niesłychanie interesującymi tworami. Rozmiar? 10-400 nm (nanometrów). 

1 nm to jedna milionowa część milimetra

1nm=0,000001mm=10-6 mm

A zatem gdyby 1 milimetr podzielić na milion kawałków, to jeden z nich byłby właśnie nanometrem. Mikroskop świetlny, nawet o bardzo dużych rozdzielczościach, nie pozwala na obserwację wirusów - potrzebny jest do tego mikroskop elektronowy.


Pyły zawieszone to bardzo drobne cząsteczki wielu substancji pochodzące ze spalania paliwa w samochodach i domowych piecach (węgiel, drewno, oleje oraz rozmaite śmieci). Jest to grupa substancji bardzo różnorodna. Wśród pyłów zawieszonych są cząsteczki organiczne i nieorganiczne, stałe i ciekłe. Najgorzej wpływają na nasze zdrowie te najdrobniejsze pyły zawieszone, gdyż najłatwiej wnikają do wnętrza dróg oddechowych, do najdalszych zakamarków płuc, a zwykle są bardzo trujące. 

Najczęściej spotkacie się z informacjami o pyłach zawieszonych PM10 oraz PM2,5, a czasem PM1,0. Pyły PM 10 mają rozmiar do 10 μm, a PM2,5 są wielkości maksymalnej 2,5 μm. PM1,0 są najdrobniejsze, bo 1μm to ich największy rozmiar. 

Inne ciekawe bardzo niewielkie rozmiary:

Ludzki włos ma średnicę 50-70 mikrometrów

Ziarenko piasku może mieć ok. 90 mikrometrów

Pyłek niezapominajki leśnej: 0,0003 mm

Pyłek dyni zwyczajnej: 0,22 mm

Popiół wulkaniczny to drobiny mniejsze niż 2 mm. 

Sinice (te które powodują zakwity wody): 0,5-50 µm 

Komórka drożdży piekarniczych: 5-10 µm

Koronawirus  ma rozmiar 60-140 nanometrów i jest przenoszony drogą kropelkową (kichanie, kaszel, mówienie) przez aerozol biologiczny, czyli kropelki unoszące się powietrzu o średnicy 20-300 mikrometrów


Inne ciekawe jednostki, w których podaje się bardzo małe rozmiary:

1 angstrem, zapisujemy: 1 Å = 0,1nm

Jednostki tej używa się głównie w fizyce i chemii do opisywaniu obiektów o rozmiarach około 1 atomu. Nazwa tej jednostki pochodzi od nazwiska szwedzkiego fizyka i astronoma Andersa Jonasa Ångströma [czyt.: Ongströma]

 1 pikometr, zapisujemy: 1pm= 10−12m

 Zatem jest to jedna bilionowa część metra:)


Zadania dla Uczniów:

1. Czym zajmują się następujące dziedziny wiedzy:

a/ nanorobotyka

b/ nanobiotechnologia

c/ wirusologia

d/ mikrobiologia przemysłowa

e/ mikrobiologia lekarska

 

2. Przelicz rozmiary:

a/ Ile mikrometrów ma pyłek dyni zwyczajnej?

b/ Ile nanometrów ma popiół wulkaniczny?

c/ Ile angstremów mają najmniejsze wirusy?


3. Wyszukaj w różnych źródłach jakie są rozmiary bakterii:

gronkowca złocistego, dwoinki rzeżączki, pałeczki zapalenia płuc, przecinkowca cholery.


4. Dowiedz się, jaka jest skuteczność różnego rodzaju maseczek, które mają chronić nas przed wirusem Covid-19. Napisz notatkę na ten temat, a jej streszczenie przedstaw w kilku zdaniach ustnie.


5. Wykonaj doświadczenia: 

a/ weź swoją maseczkę (tę którą nosisz do szkoły) i psiknij dezodorantem w aerozolu na jej zewnętrzną część. Czy aerozol widoczny jest po drugiej stronie maseczki?

b/ Załóż maseczkę i niech druga osoba rozpyli zapach perfum w odległości metra od Ciebie. Odczekaj chwilę. Czy poczujesz zapach perfum mimo maseczki na twarzy?

c/ O ile masz w otoczeniu palacza tytoniu spróbuj zbliżyć się do niego w maseczce, gdy pali. Z jakiej odległości wyczuwasz dym tytoniowy? Potrzebujesz drugiej osoby z miarką aby zmierzyła odległość. Nie przedłużaj czasu eksperymentu - tzw. bierni palacze narażają swoje zdrowie na wielkie niebezpieczeństwo wdychając dym tytoniowy, który był już w płucach uzależnionego palacza.

Napisz sprawozdanie zbiorcze z przeprowadzonych eksperymentów. Zapisz wnioski.

wtorek, 2 czerwca 2020

Herbata jako wskaźnik kwaśnego odczynu (pH)

Dla przypomnienia: pH, czyli odczyn roztworu może być kwaśny (gdy pH<7), obojętny (pH=7) lub zasadowy (ph>7). Jeśli mamy przed sobą płyn, którego pH chcemy orientacyjnie* ustalić zaczynamy od zrobienia szklanki mocnej herbaty.



Inne przydatne pomoce:
- więcej szklanek
- łyżeczka/bagietka do mieszania

Czynności:
- pełną szklankę herbaty rozdzielamy na kilka szklanek. Jedną szklankę herbacianą zostawiamy na boku: będzie to tzw. próba kontrolna - do niej nic nie dolewamy, ale porównujemy z nią kolory naparów, do których coś dolaliśmy.

Co można wlać do szklanki z herbatą?
- sok z cytryny lub wsypać 1/2 łyżeczki kwasku cytrynowego
- ocet
- sok z kiszonej kapusty lub ogórków kiszonych (łyżeczka do 2)
- pół łyżeczki kwaśnej śmietany

Obserwacje:
Herbata stanie się jaśniejsza (w porównaniu z próbą kontrolną). Im więcej kwasu dodamy, tym robi się jaśniejsza. Dodatkowym efektem dodania śmietany, soku z cytryny czy kwasu z kapusty/ogórków jest zmętnienie naszego roztworu.



Wnioski:
Jeśli substancja dodana do herbaty jest kwasem - zmieni ona kolor herbaty na jaśniejszy. Herbata bez kwasu ma kolor brązowy (od ciemnobrązowego do jasnobrązowego zależnie od stopnia rozcieńczenia naparu), zaś herbata z dodanym kwasem przyjmuje barwę rudo-pomarańczową, oranżową, bursztynową (trochę ryzykowne, bo bursztyny bywają i bardzo ciemne, i mlecznożółte, ale tak się ten kolor określa).

Taka zmiana koloru świadczy o tym, że substancje, które dolaliśmy mają pH<7 czyli odczyn kwaśny.

*Ściślejsze ustalenie pH nie jest możliwe jedynie za pomocą herbaty. Gdybyśmy chcieli je ustalić dokładniej powinniśmy posłużyć się papierkiem wskaźnikowym i skalą barw załączoną do niego. Szerzej zainteresowani tematem powinni poszukać informacji o miareczkowaniu.
 

Zadania dla Uczniów:
1. Jak myślisz - co by się stało, gdyby do herbaty dodać bardzo dużo octu, np. 1litr. Albo 2 litry? Jak przebiegłaby zmiana barwy. Jaki byłby kolor po dodaniu 100 l octu?
A gdyby dosypywać stopniowo kwasku cytrynowego? Co zaobserwujemy po dodaniu wielu łyżeczek oprócz zmian w kolorze?
2. Wyobraźmy sobie człowieka, który nie rozróżnia barw i nie widzi rozjaśnienia herbaty po dodaniu podanych w doświadczeniu substancji. Jak mógłby w inny sposób ustalić, co dodano do herbaty?
3. Jak zmienia się kolor herbaty, gdy dodamy do niej 3 łyżki wody (pH=7)? Porównajmy z herbatą bez dodatków i zakwaszoną.
4. Jak zmieni się barwa naparu herbacianego, gdy dodamy do niej zasady, czyli np. sody oczyszczonej? Jak zmieni się herbata z kwaskiem cytrynowym, gdy dodamy do niej sody? Zaobserwuj wszystkie zmiany i wykonaj ilustracje do doświadczenia dobierając kredki/farbki o właściwych odcieniach (a najlepiej sfotografuj:).
5. Wyszukaj informacje o innych wskaźnikach odczynu stosowanych przez naukowców. Jak wskaźniki te zmieniają kolory pod wpływem substancji o różnych odczynach?

piątek, 22 maja 2020

WF przez Internet - skarbczyk ćwiczeń różnych

Nastały takie czasy, że lekcje wychowania fizycznego robi się przed ekranem. Nawet, jeśli przed ekranem, na małym kawałku podłogi, przy zamkniętym oknie i bez stroju na wf - to jednak są to bardzo ważne lekcje i nie pozwalajmy sobie na ich zaniedbanie. Ruch pozwala zwalczyć stresy, mobilizuje układ odpornościowy i  pomaga mózgowi w pracy. Trzeba ćwiczyć intensywnie co najmniej 20-30 minut codziennie.

Wklejam poniżej ćwiczenia, które dostaliśmy od wspaniałych nauczycieli moich dzieci. Po pewnym czasie człowiek może odłożyć laptopa, bo już pamięta ćwiczenia. A muzykę można sobie dopasować wg własnych upodobań.

Tabata trwa 4 minuty (najlepiej powtórzyć to 4 razy:)



Stretching dla początkujących:



Taniec afrykański:



WF on-line w domu. Jest to 13 ćwiczeń i najlepiej by było tak długo kręcić ruletką, aż zrobi się wszystkie, co wymaga niemało wysiłku!

Intensywna Zumba:



 Fitty Kid:
1/ Turbo rozgrzewka:



2/ Ćwiczenia rozluźniające po treningu - 3 min.



Rozciąganie statyczne prowadzone przez miłego Młodzieńca:)


Ćwiczenia na mięśnie brzucha, mogą wykończyć. Prowadzi Pamela:


Brodaty tancerz o niespożytej energii:



Drugoklasista też dostał coś do ćwiczeń. Na początku zniechęcił mnie fakt, że to nie żywe osoby ćwiczą na ekranie, ale komputerowe awatary. Dla niewytrenowanych, przykomputerowych ludzi mają jednak do zaoferowania spokojniejsze tempo i krótkie odcinki czasu na odpoczynek miedzy poszczególnymi ćwiczeniami. Zwie się to Little Sports.

A teraz ćwiczenia dla rodzica z dzieckiem, ogólnorozwojowe:



Warto nadmienić, że każdy z pokazanych tu filmików ma swoje dalsze odcinki, inne treningi z tymi samymi instruktorami i naprawdę jest z czego wybierać. Wspaniała Nauczycielka mojej Córki - pani Dorota - nie poprzestaje na tym. Dostajemy filmiki uzupełniające ideologicznie ćwiczenia: o zdrowym odżywianiu (opowiada dietetyk kadry sportowej), o pokonywaniu własnych słabości (film "Cyrk Motyli"), o wybitnych sportowcach, a nawet sesję relaksacyjną (zasypiam przy niej, ale może i o to chodzi:). Córka ma prowadzić Dzienniczek Aktywności Fizycznej i jest to kolejna rzecz mobilizująca. Zaś nasz drugoklasista wkleja sobie codziennie puchary do specjalnej tabelki on-line. Nawet przedszkolak dostał z przedszkola zadania treningowe, a to z gazetą, a to z pluszakiem czy piłką. Miłej zabawy!

sobota, 18 kwietnia 2020

Ekologiczne zwalczanie szkodników - tekst źródłowy dla Ucznia do samodzielnej analizy

Dziś wklejam fragment przyrodniczej książki Jacka Karczewskiego "Noc sów. Opowieści z lasu" (Wydawnictwo Poznańskie, 2020). Pod spodem tradycyjne zadania dla Ucznia. Miłej lektury!

Sowa w zoo wrocławskim

"Pouczający eksperyment przeprowadzono w pewnej kalifornijskiej winnicy, którą upatrzyły sobie goffery (Geomyidae). Mocno zbudowane i bardzo płodne gryzonie z zapałem toczyły w ziemi kilometry korytarzy, podjadając sobie korzonki winorośli. Na ich zwalczanie wydawano wielkie pieniądze, ale i tak była to walka z wiatrakami, bo na miejsce wytrutych stad szybko przychodziły nowe. Tymczasem stężenie trucizny w glebie stale rosło, aż zaczęło zagrażać produkcji i jakości wina, nie mówiąc o tym, że pozbawiło winnicę jakiegokolwiek życia. Jej właściciele zmuszeni byli poszukać innych sposobów i przy okazji postanowili sprawdzić, co się bardziej opłaca: tradycyjna trutka na szczury na bazie strychniny (!) czy całkowicie ekologiczne płomykówki? Na powierzchni ponad 40 hektarów wytyczono specjalny transekt, gdzie z myślą o sowach rozstawiono 25 skrzynek lęgowych. Już w pierwszym sezonie ptaki zajęły 18 z nich i wyprowadziły łącznie 66 młodych. Przy bardzo oszczędnym założeniu, że każdy dorosły zjadał dziennie jednego goffera, a każdy młody 2, wyliczono, że tylko w pierwszym roku eksperymentu płomykówki złowiły co najmniej 9576 gryzoni. W kolejnym, gdy zamieszkane były wszystkie budki - 15204. Dzięki sowom walka ze "szkodnikami" w pierwszym roku kosztowała 0,24 dolara w przeliczeniu na jednego gryzonia, a w kolejnych była bezkosztowa. Raz na zawsze rozwiązano problem gofferów i zaprzestano wylewania do winnicy hektolitrów trucizny."

Sowy we wrocławskim ogrodzie zoologicznym
 


Zadania dla Ucznia:
1. Jak szkodziły uprawie winorośli i okolicznej przyrodzie goffery i środki do ich zwalczania?
2. Na czym polegał ekologiczny sposób zwalczania gryzoni opisany w tekście i jakie przyniósł efekty?
3. Narysuj wykres słupkowy przedstawiający zmiany w ilości gofferów zjadanych przez sowy w kolejnych dwóch sezonach lęgowych.
4. Jak uważasz - czy opisany sposób zwalczania szkodników sprawdziłby się również w Polsce? Dowiedz się, jaka jest dieta płomykówek w naszym kraju i zaproponuj jakiego rodzaju uprawy mogłyby chronić te ptaki. Jeśli nie masz dostępu do cytowanej książki poszukaj w innych źródłach.
5. W Polsce mieszka obecnie 1000-1500 par płomykówek, a ich ilość stale spada z powodu braku miejsc do gniazdowania, wzrostu liczby wypadków spowodowanych bliskością cywilizacji i zatruć ptaków środkami ochrony roślin. Zaproponuj jak najwięcej działań, które może podjąć człowiek, aby pomóc temu gatunkowi przetrwać w naszej Ojczyźnie.
6. Wyszukaj informacje o innych gatunkach sów występujących w Polsce. Dowiedz się czym się żywią. Uzyskane informacje zapisz w postaci tabeli.

poniedziałek, 30 marca 2020

Jak zrobić piramidę pokarmową?

Najlepiej zdecydować się na wersję płaską. Wziąć duży kawałek papieru, np. z bloku technicznego A3 (lub większą) i naszkicować na nim, z użyciem linijki i ołówka, trójkąt równoramienny, w którym wydzielimy piętra piramidy. A co na tych piętrach? O tym poniżej.



1. Nie zapomnijcie o tytule: PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA I AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ (wyraźnie!)

2. Potem szkicujemy trójkąt wg instrukcji ze wstępu. Dzielimy go na 6 pięter o tej samej wysokości.

3. W podstawie umieszczamy piętro aktywności fizycznej, które jest konieczne i obowiązkowe dla każdego, kto chce być zdrowy. Wklejamy lub rysujemy obrazki ludzi uprawiających rozmaite dyscypliny sportowe. Warto pokazać, że wcale nie musi to być coś szczególnie wysiłkowego. Owszem - dźwiganie ciężarów jest ok, ale dla tych mniej ambitnych nawet spacer z psem, wbieganie czy wchodzenie po schodach, poranna gimnastyka są jak najbardziej wskazane.

4. Do wykonania pozostałych pięter najlepiej zdają egzamin gazetki reklamowe z supermarketów. Nad piętrem aktywności fizycznej umieszczamy piętro warzywno-owocowe.Warzywa stanowią 3/4 całej warstwy, a owoce zaledwie 1/4.

5. Mniej ważna, ale jednak istotna dla młodych organizmów, bo dostarczająca energii, jest warstwa węglowodanowa, czyli pieczywo i makarony (oba pełnoziarniste!), kasze i płatki zbożowe. Pamiętajcie: nie nadają się tu płatki zbożowe zawierające cukier czy syrop glukozowo-fruktozowy itpd, żadne tam muszelki, kuleczki kakaowe itpd.

6. Warstwa mleczna to nie tylko mleko i nie tylko krowie. Może być mleko kozie! A jeśli krowie - warto zwrócić swe zainteresowanie w kierunku produktów fermentowanych: kefirów, maślanek, jogurtów oraz rozmaitych serów. Unikamy produktów zawierających dodane konserwanty, mleko w proszku i cukier.

7. Następną warstwę nazwijmy umownie warstwą białkową, choć produkty tu należące są bogate w wiele innych, cennych składników pokarmowych. Zaliczamy do niej warzywa strączkowe, jaja, ryby i mięso (unikamy mięsa czerwonego, a pozostałe mięsa zajadamy w niewielkiej ilości - do 0,5 kg tygodniowo).

8. Ostatnia w piramidzie jest warstwa tłuszczowa, do której zaliczamy tłuszcze roślinne (oleje i oliwy) oraz zwierzęce (masło, smalec). Ważnym źródłem cennych tłuszczów są orzechy (włoskie, laskowe, migdały...). Margaryn i innych tłuszczów utwardzonych tu nie ma.

9. Z prawej strony piramidy począwszy od dołu malujemy/przyklejamy:
- wodę - co najmniej 1,5 l dziennie
- cukier - skreślony!
- kawę (dorośli!) i herbatę oraz napary ziołowe
- przyprawy (pieprz, rozmaryn, lubczyk, kminek, majeranek...)
- sól - skreślamy! (ale nie całkiem, bo też jest potrzebna! Po prostu uważamy, żeby jej nie nadużywać!)
Ta prawa strona piramidy jest czymś w rodzaju jej bocznej ścianki i nie zależy od pięter.

Uwaga! W piramidzie dla dzieci i młodzieży SŁUSZNIE dorysowuje się jeszcze z boku dodatkowe obrazki przypominające o higienicznym trybie życia:
- odpowiedniej ilości snu i wypoczynku
- dbania o zęby
- dbania o prawidłową masę ciała
- ograniczenia przesiadywania przed komputerem/tabletem/telefonem



W piramidzie nie ma:
- słodyczy (choć na pociechę dietetycy polecają czekoladę gorzką zawierającą co najmniej 70% kakao oraz suszone owoce zawierające naturalnie występujące cukry: daktyle, rodzynki, morele, figi...)
- alkoholu
- pokarmów typu fast-food (hamburgery, hot-dogi...)
- napojów gazowanych
- chipsów

Na stronie Instytutu Żywności i Żywienia znajdziecie piramidy aktualne, te, z których wszyscy powinni czerpać natchnienie - na dole strony jest piramida dla dzieci i młodzieży.

Zadania dla Uczniów:

1. Zbierz i wypisz w punktach wszystkie powody dla których słodycze są niezdrowe. Które z tych powodów dla Ciebie są najważniejsze?

2. Wymień warzywa strączkowe. Dowiedz się, jakie są ważne sposoby przygotowywania ich do spożycia. Jakie, poza białkami, cenne składniki pokarmowe w nich występują?

3. Jakie mięso nazywamy czerwonym, a które białym? Dlaczego nie powinno się jadać mięsa czerwonego?

4. Dlaczego powinno się unikać jedzenia:
- oleju palmowego
- tuńczyków i halibutów
- coca-coli
- białego pieczywa
- margaryny

5. Jakie są zasady przechowywania tłuszczów? Co to jest jełczenie masła?
 




wtorek, 17 marca 2020

Jak zwierzęta spędziły ciepłą zimę?

W tym roku jakoś bardziej widoczne jest ocieplenie klimatu. Śniegu we Wrocławiu nie było w ogóle. W końcu lutego przekwitły krokusy, a zaczęły kwitnąć żonkile. A co słychać w świecie zwierząt?



Wiele gatunków ptaków rezygnuje z odlatywania na zimę. Zostają u nas m.in. kormorany czy żurawie. Zwłaszcza w dużych miastach zostaje sporo ptaków regularnie dokarmianych przez mieszkańców. Mamy tu już osiadłe kosy, gołębie grzywacze, kwiczoły, sikory bogatki i modraszki, a nad rzekami mewy, łabędzie, kaczki... Ornitolodzy apelują, aby w czasie odwilży, gdy temperatury są dodatnie, nie dokarmiać ptaków w karmnikach. Jedzenie wtedy łatwo zanieczyszcza się ptasimi odchodami i szybciej rozwijają się w nim chorobotwórcze mikroorganizmy, które zginęłyby w czasie mrozów. Są nawet doniesienia o masowym padaniu ptaków przy karmnikach zanieczyszczonych odchodami. Można dokarmiać ptaki jedynie w karmnikach automatycznych, gdzie możliwość zanieczyszczenia pokarmu jest niewielka.

Ptaki, które przybywały zimą w sąsiedztwo siedzib ludzkich znajdują wystarczające ilości pożywienia u siebie, dlatego przy karmnikach obserwujemy mniej rzadszych czyżyków i dzwońców.

Ptaki, które przybywały do Polski z innych regionów Europy też zasiedziały się u siebie, dlatego mniej u nas zimowych przybyszów, np. jemiołuszek. Jest też mniej gawronów, których liczebność ogólnie spada z roku na rok.

Problemy mają zwierzęta zapadające w sen zimowy. Niedźwiedzie zamiast zasypiać ciepłą jesienią spacerują po lasach i tracą rezerwy tłuszczowe. Łatwiej też wybudzają się przy ociepleniu, a są wtedy bardzo głodne!

Wiewiórki i chomiki tylko pozornie mają łatwiej, bo one przecież nazbierały sobie zapasów na zimę. Gdy jest cieplej wiewiórki wybudzają się, a gdy nie śpią - jedzą. Zjadają swoje zapasy i potem brak im pożywienia.

W czasie śnieżnych zim łatwiej poluje się wilkom. Sarny czy jelenie z trudem brną przez zaspy i stają się łatwiejszą ofiarą. W bezśnieżne zimy wilki głodują. Za to sarny, jelenie i dziki mają się coraz lepiej i skuteczniej się rozmnażają.


Z ociepleniem klimatu wiąże się fakt, że i opadów jest coraz mniej, a lata coraz bardziej upalne. Leśnicy uprzedzają, że taki stan rzeczy doprowadzi wkrótce do masowej zagłady drzew, zwłaszcza tych o płytkim systemie korzeniowym, rosnących na łatwo przepuszczalnych glebach, np. na piaskach. Mowa tu np. o lasach świerkowych.
Mogą im pomóc bobry, które budując tamy powodują powstawanie rozlewisk i umożliwiają nawodnienie większych obszarów. Bobry jednak działają na ograniczonym obszarze i wielohektarowych monokultur iglastych nie uratują. Osłabione w czasie susz drzewa są również bardziej podatne na ataki szkodników, których przybywa. Mrozy sprzyjałyby ich wytępieniu, ale ich brak...

W ciepłe zimy aktywizuję się również kleszcze i już teraz możemy je "łowić" podczas spacerów po łonie natury.
Jak ciepła zima wpływa na wirusy? Nie ma na razie wiarygodnych danych, że zmiany pór roku i warunków klimatycznych zmieniają intensywność zachorowań. Źródło: LINK