Z obliczaniem amplitudy temperatur Uczeń szkoły podstawowej styka się dwukrotnie. Po raz pierwszy - gdy uczy się odczytywać temperaturę z termometru zaokiennego, i po raz drugi - gdy poznaje różne klimaty Ziemi. Rzecz jest nietrudna. Instrukcja poniżej.
Amplituda temperatur - różnica między najniższą i najwyższą temperaturą (odnotowaną w określonym odcinku czasu, np. w ciągu dnia, doby, miesiąca, roku).
Przykład 1
Uczeń odczytał temperaturę powietrza 4-krotnie w ciągu dnia: o 6 rano wynosiła ona +2° C, o 12 w południe +26° C, o17 po południu +23° C, zaś wieczorem o godz. 21 +15° C. Jaka jest amplituda temperatur w ciągu dnia?
Rozwiązanie
Trzeba znaleźć temperaturę najwyższą (+26° C) i najniższą (+2° C). Od najwyższej odejmujemy najniższą i otrzymany wynik jest właśnie amplitudą temperatur w ciągu tego dnia od godziny 6 rano do godz. 21 wieczorem.
26 - 2 = 24
Gdy temperatury w ciągu dnia okażą się i dodatnie, i ujemne obliczenia wyglądają podobnie, z jednym tylko haczykiem.
Przykład 2
Uczeń odczytał temperaturę powietrza 4-krotnie w ciągu dnia: o 6 rano wynosiła ona -10° C, o 12 w południe +3° C, o 17 po południu 0° C, zaś wieczorem o godz. 21 -2° C. Jaka jest amplituda temperatur w ciągu dnia?
Rozwiązanie
Postępujemy tak samo, jak w Przykładzie 1, a zatem szukamy temperatury najwyższej (+3° C) i najniższej (- 10° C). I tutaj od temperatury najwyższej odejmujemy najniższą:
+3 - (- 10)
Trzeba pamiętać, że gdy odejmujemy liczbę ujemną i znak odejmowania powtarza się obok siebie dwukrotnie, tak jak w zapisie powyższym, trzeba ten zapis zamienić na znak "+", czyli
+3 - (- 10) = +3 + 10 = 13
I to jest właśnie poszukiwana odpowiedź: Amplituda temperatur w ciągu tego dnia wyniosła 13° C.
Pamietaj! Przy amplitudzie temperatur nie wpisujemy znaku "+" ani "-" !!!
A gdy już jesteście w klasie 6 i macie przed oczami wykres podobny do tego:
też trzeba ustalić która z temperatur tu podanych jest najniższa, a która najwyższa. Dane te odczytujemy z pionowej osi z boku diagramu (po lewej stronie). Tutaj dla ułatwienia wpisano te dane na krzywej temperatur w każdym miesiącu.
Pułapka: odczytanie zamiast temperatur ilości opadów. To był jak dotąd, najczęściej popełniany przez Uczniów błąd jaki udało mi się zaobserwować. Warto spojrzeć co napisano na górze wykresu - po lewej stronie widnieje zapis T (° C), a po prawej "Opad (mm)". Teraz wszystko jest jasne.
Nie dajcie się złapać w pułapkę: Zmiany temperatur obrazuje linia krzywa, nawet nie patrzcie na słupki pokazujące ilość opadów w każdym miesiącu. .
Jeśli średnia temperatura najgorętszego miesiąca wyniosła +32° C, zaś najchłodniej (+26° C) było w lipcu i sierpniu to znowu stosujemy odejmowanie: od najwyższej temperatury odejmujemy najniższą.
32 - 26 = 6° C
A gdy temperatury w ciągu roku są i dodatnie i ujemne, jak na tym wykresie:
znowu stosujemy zasadę: od najwyższej temperatury odjąć najniższą, czyli:
+16 - (-37) = 16 + 37 = 53° C
Odp: Amplituda temperatur w ciągu roku wynosi 53° C
Zadania dla Uczniów:
1. Na podstawie wykresu 1 lub 2 zaprojektuj i narysuj tabelkę, w której zamieścisz dane dotyczące średnich temperatur w każdym miesiącu oraz obliczoną średnią temperaturę w ciągu roku.
2. Dowiedz się kiedy i gdzie zanotowano najwyższa i najniższą temperaturę na Ziemi. Oblicz jaka jest amplituda temperatur na Ziemi.
3. Jakie temperatury odnotowuje się na Marsie i Wenus? Czy amplitudy temperatur sa tam porównywalne z ziemskimi?
P.S. Obydwie fotografie pochodzą z podręcznika do geografii do klasy 1 gimnazjum autorstwa E. Dudka i J. Wójcika, Wydawnictwo Edukacyjne Wiking, Wrocław, 1999.
Świetny blog. Naprawdę dobrze się to czyta...i ogląda :)
OdpowiedzUsuńBardzo przydatny wpis :) Dzięki ;)
OdpowiedzUsuńDzięki za przykład
OdpowiedzUsuńRatujesz mi życie :)
OdpowiedzUsuńsuuper
OdpowiedzUsuńSuper :D
OdpowiedzUsuńBardzo pomocne! W końcu rozumiem ten temat i nie muszę już się martwić o złą ocenę z kartkówki :)
OdpowiedzUsuńCieszę sie, że się przydało:)
Usuńwielkie dzięki
UsuńMam nadziej że pomoże dzięki
OdpowiedzUsuńDzięki!!! Świetnie wytłumaczone.
OdpowiedzUsuńdziekuje
OdpowiedzUsuńPomocne🤗
OdpowiedzUsuńxD
OdpowiedzUsuń😍
OdpowiedzUsuńDziękuje! naprawdę przydatne, a dodatkowo rewelacyjnie wytłumaczone. Pozdrawiam!
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńSuper!
OdpowiedzUsuńSuper
OdpowiedzUsuńbardzo pomocne:)
OdpowiedzUsuńSuper :-)
OdpowiedzUsuńDobrze wyjaśnione
OdpowiedzUsuńPrzyda się do konkursu Wojewódzkiego
OdpowiedzUsuń