Muzyka może być pretekstem do poznawania świata. Poniżej propozycje zadań z różnych przedmiotów (oczywiście z przyrody najwięcej!). Może kogoś natchnę i zrobi sobie projekt międzyprzedmiotowy, wykorzysta ten materiał do realizacji ścieżek międzyprzedmiotowych, albo w ogóle spojrzy na świat holistycznie. Propozycja dla kl. 6. Powodzenia!
Na początek piękny utwór skomponowany przez Ennio Morricone p.t.: "Gabriel`s Oboe", co można przetłumaczyć z języka angielskiego na "Obój Gabriela". Obój jest instrumentem muzycznym i na nim właśnie gra solista w poniższym filmiku:
A teraz ten sam utwór w wykonaniu na 3 inne instrumenty muzyczne:
Zadania dla Uczniów (sztuka):
1. Jakie to instrumenty?
2. Jaka jest cecha wspólna 3 spośród pokazanych tu instrumentów? Jak nazywa się grupa instrumentów do której należą?
3. Które wykonanie najbardziej Ci się podoba? Spróbuj wyjaśnić dlaczego.
A teraz fragment filmu, w którym prawdziwy Gabriel gra na swoim oboju:
Zadania dla Uczniów (język polski):
1. Opowiedz, co zobaczyłeś, co się wydarzyło?
2. Jaka była rola oboju w porozumieniu ludzi w tym fragmencie filmu?
3. Jak mogą porozumiewać się ludzie, którzy nie znają nawzajem swojego języka? Podaj jak najwięcej przykładów.
4. Jak mogłaby przebiegać rozmowa między bohaterami tego filmu, gdyby znali nawzajem swój język?
Jakich zwrotów powinni użyć, aby wydarzenie tu pokazane zakończyło się pokojowo? Spróbuj napisać przykładowy dialog.
5. Jak rozumiesz powiedzenie: "Muzyka łagodzi obyczaje"? Czy rzeczywiście każdy rodzaj muzyki "łagodzi obyczaje"?
A teraz obejrzyjcie jeden z odcinków programu Wojciecha Cejrowskiego z serii "Boso przez świat"
Zadania dla Uczniów (przyroda):
1. O jakim regionie świata opowiada W. Cejrowski w swoim programie? (jest to rejon pokazany również we fragmencie filmu o Gabrielu i jego oboju).
a)Wskaż go na mapie świata.
b) Jaki to kontynent, kraj(e), jaka rzeka przez ten rejon przepływa - podaj również nazwy kilku jej prawych i lewych dopływów.
c) Jaka to strefa krajobrazowa? Opisz jej cechy charakterystyczne.
d) Jaki panuje tam klimat? Opisz jego typowe cechy.
2. Do jakich zwierząt chcieliby być podobni bohaterowie programu i dlaczego?
3. Z jakich powodów zwierzęta te są zagrożone wyginięciem? Podaj inne gatunki zwierząt należące do tej rodziny (2 z nich występują dziko w Polsce. Jakie?)
4. Jak zachowuje się Wojciech Cejrowski względem mieszkańców wioski, którą odwiedza i dlaczego?
5. Jak zachowałbyś się w sytuacji, gdybyś musiał uspokoić wystraszone, rozdrażnione zwierzę, np. kota chorego na wściekliznę lub nieznanego Ci psa potrąconego przez samochód? Jak zachowuje się takie zwierzę?
Zadania dla Uczniów (historia/religia):
1. Jaki jest zawód Gabriela pokazanego we fragmencie filmu? Jakie było jego zadanie?
2. Czy zamiar Gabriela uważasz za słuszny? Uzasadnij odpowiedź.
3. Dowiedz się jakimi innymi metodami pracowali współwyznawcy Gabriela? Czy były one słuszne? Jaki przyniosły efekt?
4. Jaką rolę współcześnie pełnią ludzie o zawodzie Gabriela w tym rejonie świata? Czy ich praca jest potrzebna?
5. Kim byli konkwistadorzy?
Zadania dla Uczniów (matematyka/przyroda):
1. Obszar wilgotnych lasów równikowych w tym rejonie świata to powierzchnia ok. 6 mln km2. Szacuje się, że w ciągu ostatnich 50 lat ludzie doprowadzili do wycięcia 17% tej powierzchni. Ile km2 tych lasów wycięto?
2. Dlaczego tak ważne jest, żeby powstrzymać wycinanie wilgotnych lasów równikowych? Wypisz jak najwięcej argumentów.
3. Według raportu organizacji ekologicznej WWF, w latach 1999-2009 odkryto tu aż 1200 nowych gatunków roślin i kręgowców. To oznacza, że na każde trzy dni w ciągu tych dziesięciu lat przypada odkrycie jednego nowego gatunku.(Źródło: WWF Poland). Zapisz obliczenia, jakich dokonano, aby podać informacje o odkryciu nowego gatunku co 3 dni.
Jeśli ktoś z Szanownych Czytelników miałby jakieś ciekawe propozycje pytań/zadań - bardzo proszę o wpisanie ich w komentarzach!