To moje miejsce do pracy umysłowej |
Zgodnie z zasadami ergonomii najlepsze warunki do pracy dla ucznia to:
- właściwe oświetlenie (dla praworęcznych z lewej strony, dla leworęcznych - z prawej), lepsze dla oka jest światło dzienne niż żarówkowe - wymaga wydatkowania przez oko mniejszej ilości energii. Korzystny jest też jasny blat stołu (odbija światło i do oka dociera go dzięki temu więcej)
- wysokość stołu i krzesła dostosowana do wzrostu (nogi mają się opierać o podłogę, łokcie o blat) - poniżej wklejam przydatną tabelkę - aby ją zastosować trzeba znać swój wzrost.
- porządek na stanowisku pracy
- pomieszczenie do nauki wywietrzone, czyste (nie zakurzone!), wystarczająco ogrzane (zimą wietrzymy kierując się rozsądkiem)
- cisza przy nauce (wykluczony jest włączony telewizor czy komputer, chyba, że jest narzędziem nauki, np. języka obcego)
Uczeń zasiadający do pracy nie powinien być głodny, ani spragniony (napijcie się wody przed lekcją!), a za to wypoczęty. Musi mieć też ochotę do nauki i wygodne ubranie. Na stole do nauki nie powinno być jedzenia czy picia, bo można książki niechcący zabrudzić.
Numer wielkości stołu i krzesła | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Zakres wysokości ciała użytkownika (mm) | 980-1120 | 1121-1270 | 1271-1420 | 1421-1570 | 1571-1720 | 1721-i powyżej |
Wysokość do górnej powierzchni siedziska(+/-10mm) | 260 | 300 | 340 | 380 | 420 | 460 |
Wysokość do górnej powierzchni płyty stołu (+/-10mm) | 460 | 520 | 580 | 640 | 700 | 760 |
Oznaczenie wielkości (kolor) | pomarańczowy | fioletowy | żółty | czerwony | zielony | niebieski |
Najważniejsze wymiary mebli szkolnych wg PN-ISO 5070 "Meble szkolne i przedszkolne. Stoły i krzesła. Podstawowe wymiary funkcjonalne" |
Zadanie dla uczniów:
Sfotografuj swoje domowe miejsce do nauki. Następnie zmień na nim 5 rzeczy i znowu sfotografuj. Obydwa zdjęcia naklej na kartkę i zaproś kolegów do zabawy - niech znajdą 5 różnic między obrazkami.